Terug
Gepubliceerd op 06/05/2025

2025_RMW_00012 - Delegatie dagelijks personeelsbeheer Stad en OCMW Peer. - Keuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 24/03/2025 - 20:00 Kleine Zaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tuur Lenaerts, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Raf Nelis, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen-Voorzitter Bijzonder Comité van de Sociale Dienst; Dirk Colaers, Schepen; Steven Broekx, Schepen; Lies Neyens, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Louis Linsen, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Ria Plasschaert, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Sien Moris, Raadslid; Petra Saenen, Raadslid; Aniek Janssen, Raadslid; Joppe Paredis, Raadslid; Sofie Cardinaels, Raadslid; Fran Gysen, Raadslid; Hilde Creemers, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Tuur Lenaerts, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_RMW_00012 - Delegatie dagelijks personeelsbeheer Stad en OCMW Peer. - Keuring

Aanwezig

Tuur Lenaerts, Steven Matheï, Raf Nelis, Liesbeth Diliën, Dirk Colaers, Steven Broekx, Lies Neyens, Kathleen Soors, Louis Linsen, Wouter Van Elsacker, Ria Plasschaert, Eddy Schrooten, Hilde Van Limpt, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Ellen Reumers, Wesley Kolen, Peter Smeets, Sien Moris, Petra Saenen, Aniek Janssen, Joppe Paredis, Sofie Cardinaels, Fran Gysen, Hilde Creemers, Jo Sclep
Stemmen voor 21
Kathleen Soors, Raf Nelis, Dirk Colaers, Steven Matheï, Ria Plasschaert, Liesbeth Diliën, Louis Linsen, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Steven Broekx, Yoshi Gordijn, Peter Smeets, Hilde Van Limpt, Lies Neyens, Sien Moris, Petra Saenen, Joppe Paredis, Sofie Cardinaels, Hilde Creemers, Aniek Janssen, Tuur Lenaerts
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Wouter Van Elsacker, Wesley Kolen, Ellen Reumers, Fran Gysen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_RMW_00012 - Delegatie dagelijks personeelsbeheer Stad en OCMW Peer. - Keuring 2025_RMW_00012 - Delegatie dagelijks personeelsbeheer Stad en OCMW Peer. - Keuring

Motivering

Aanleiding en context

  • Volgens de bepalingen in het decreet lokaal bestuur staat de Algemeen Directeur in voor de algemene leiding van de diensten. Hij is bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer.
  • Wat er onder het begrip dagelijks personeelsbeheer verstaan wordt, wordt bepaald door de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Zij formuleren voor welke personeelsaangelegenheden de Algemeen Directeur bevoegd is.
  • Volgende personeelsbevoegdheden werden de voorbije legislatuur gedelegeerd naar de Algemeen Directeur:
    • Individueel personeelsbeheer:
      • Opdracht tot permanentieplicht.
      • Toestemming dienstreizen en meest geschikte vervoermiddel.
      • Tegemoetkoming van vervoersonkosten en andere onkostenvergoedingen.
      • Verlofaanvragen meer dan 4 weken.
      • Loopbaanonderbreking en andere tijdelijke loopbaanregelingen (bv. vrijwillige vierdagenweek, halftijds vervroegde uittreding, ...).
      • Onbetaald verlof.
      • Verlof voor opdracht.
      • De individuele weddenvaststelling en bepaling van anciënniteit.
      • Uitlenen van personeel aan een gebruiker  (zonder overdracht van werkgeversgezag).
      • Toekennen van een opdrachthouderschap.
      • Regeling van diensturen en prestaties binnen de grenzen van het arbeidsreglement.
      • Aanstelling jobstudenten binnen kader van goedgekeurd reglement.
      • Melding goedkeuring activiteit in bijberoep of zelfstandige activiteit.
      • Toekennen van extralegale voordelen, met uitzondering van:
        • de bedrijfsfiets en de bedrijfswagen;
        • de extralegale voordelen voor de Algemeen directeur en de Financieel directeur.
    • Vorming:
      • Concrete invulling van het recht en de plicht op vorming.
      • Implementatie van het vormingsreglement.
    • Functionering en evaluatie:
      • Organisatie van de evaluatieprocedure.
      • Individuele toepassing van de bepalingen met betrekking tot het functionerings- en evaluatietraject.
      • Opvolging negatieve evaluatie.
    • Werving en selectie:
      • Opmaak van functiebeschrijvingen.
      • Aanstelling stagiairs.
      • Aanstelling van dringende en onvoorziene tijdelijke vervangingen.
      • Beantwoorden van spontane sollicitaties.
      • Openstelling van wervingsprocedures voor tijdelijke functies.
      • Aanstelling van medewerkers in kader van duaal leren.
      • Aanstelling van verenigingswerkers.
    • Andere zaken, die reeds bepaald en toegewezen zijn in de lokale rechtspositieregeling en arbeidsreglement.
  • De besluiten van de Algemeen Direceur omtrent bovenstaande personeelsmateries worden opgemaakt in e-besluit, zowel voor Stad als OCMW, door het team Personeel.
  • Maandelijks is er een terugkoppeling naar beleidsorganen:
    • Stad: maandelijkse beknopte rapportering aan het College van Burgemeester en Schepenen.
    • OCMW: maandelijkse beknopte rapportering naar het vast Bureau.
  • Bij de start van de nieuwe politieke legislatuur (2025-2030 ) is het opportuun om de lijst van de personeelsaangelegenheden waarvoor de Algemeen Directeur bevoegd is opnieuw voor te leggen aan de bevoegde organen.

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc23bf70077 8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078 8a08e58a6b9c3f53016b9cc382790079 8a08e58a6b9c3f53016b9cc3bd9b007a 8a08e58a687e3e9801687ee360600134

Regelgeving

Besluit van de Gemeenteraad van 8 maart 2017 houdende de delegatie van het dagelijks personeelsbeheer Stad en OCMW Peer.

Besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 23 februari 2017 houdende de delegatie van het dagelijks personeelsbeheer Stad en OCMW Peer.

Besluit van de Gemeenteraad van 12 februari 2020 houdende wijziging van de delegatie van het dagelijks personeelsbeheer Stad en OCMW Peer.

Besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12 februari 2020 houdende wijziging van de delegatie van het dagelijks personeelsbeheer Stad en OCMW Peer.

Argumentatie

  • In de dagelijkse werking van Stad en OCMW Peer is de Algemeen Directeur bevoegd voor een aantal personeelsaangelegenheden. 
  • Bij de start van de nieuwe politieke legislatuur is het opportuun om de lijst van gedelegeerde personeelsaangelegenheden naar de Algemeen Directeur opnieuw vast te leggen. 
  • Het is wenselijk om volgende delegatielijst zoals reeds van toepassing aan te houden:
    • Individueel personeelsbeheer:
      • Opdracht tot permanentieplicht.
      • Toestemming dienstreizen en meest geschikte vervoermiddel.
      • Tegemoetkoming van vervoersonkosten en andere onkostenvergoedingen.
      • Verlofaanvragen meer dan 4 weken.
      • Loopbaanonderbreking en andere tijdelijke loopbaanregelingen (bv. vrijwillige vierdagenweek, halftijds vervroegde uittreding, ...).
      • Onbetaald verlof.
      • Verlof voor opdracht.
      • De individuele weddenvaststelling en bepaling van anciënniteit.
      • Uitlenen van personeel aan een gebruiker  (zonder overdracht van werkgeversgezag).
      • Toekennen van een opdrachthouderschap.
      • Regeling van diensturen en prestaties binnen de grenzen van het arbeidsreglement.
      • Aanstelling jobstudenten binnen kader van goedgekeurd reglement.
      • Goedkeuring activiteit in bijberoep of zelfstandige activiteit.
      • Toekennen van extralegale voordelen en werkingsmiddelen, met uitzondering van:
        • de bedrijfsfiets en de bedrijfswagen;
        • de extralegale voordelen voor de Algemeen directeur en de Financieel directeur.
    • Vorming:
      • Concrete invulling van het recht en de plicht op vorming.
      • Implementatie van het vormingsreglement.
    • Functionering en evaluatie:
      • Organisatie van de jaarlijkse voorgangsgesprekken en evaluatieprocedures.
      • Individuele toepassing van de bepalingen met betrekking tot het functionerings- en evaluatietraject.
      • Opvolging negatieve evaluatie.
    • Werving en selectie:
      • Opmaak van functiebeschrijvingen.
      • Aanstelling stagiairs.
      • Aanstelling van dringende en onvoorziene tijdelijke vervangingen.
      • Beantwoorden van spontane sollicitaties.
      • Openstelling van wervingsprocedures voor tijdelijke functies.
      • Aanstelling van medewerkers in kader van duaal leren.
      • Aanstelling van verenigingswerkers.
    • Andere zaken, die reeds bepaald en toegewezen zijn in de lokale rechtspositieregeling en arbeidsreglement.
  • Daarnaast wordt er voorgesteld om vanaf deze legislatuur de vaststelling van de kandidaten in interne en externe wervingsprocedures bijkomend te delegeren naar de Algemeen Directeur, met uitzondering van de vaststelling van de kandidaten in wervingsprocedures voor de functie van Algemeen directeur en Financieel directeur.
  • Er wordt voorgesteld om bovenstaande delegatielijst goed te keuren, van toepassing met ingang vanaf 01-04-2025.

Regelgeving bevoegdheid

1. CBS (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>
2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>
3. VB (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en het Vast Bureau, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>
4. RMW (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en het Vast Bureau, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>
Personeel-Algemeen (201901)
<p>Besluiten van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 en 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie (&hellip;)</p> <p>Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten van 3 juli 1978, en latere wijzigingen.</p> <p>Besluit houdende de keuring van de wijzigingen in de rechtspositieregeling voor het personeel en latere wijzigingen (Gemeenteraad 13-06-2018 en Raad voor Maatschappelijk Welzijn 14-06-2018)</p> <p>Besluit houdende de keuring van de deontologische code voor personeel van Stad en OCMW Peer (Gemeenteraad 13-06-2018 en Raad voor Maatschappelijk Welzijn 14-06-2018)</p> <p>Besluit houdende de keuring van de wijzigingen in het arbeidsreglement voor personeel van Stad en OCMW Peer (Gemeenteraad 13-06-2018 en Raad voor Maatschappelijk Welzijn 14-06-2018)</p> <p>Besluit houdende keuring van de organisatiestructuur van Stad en OCMW Peer (Gemeenteraad 22-12-2014 en Raad voor Maatschappelijk Welzijn 18-12-2014)</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Volgende personeelsmateries worden gedelegeerd naar de Algemeen Directeur van Stad en OCMW Peer, inzake dagelijks personeelsbeheer:

  • Individueel personeelsbeheer:
    • Opdracht tot permanentieplicht.
    • Toestemming dienstreizen en meest geschikte vervoermiddel.
    • Tegemoetkoming van vervoersonkosten en andere onkostenvergoedingen.
    • Verlofaanvragen meer dan 4 weken.
    • Loopbaanonderbreking en andere tijdelijke loopbaanregelingen (bv. vrijwillige vierdagenweek, halftijds vervroegde uittreding, ...).
    • Onbetaald verlof.
    • Verlof voor opdracht.
    • De individuele weddenvaststelling en bepaling van anciënniteit.
    • Uitlenen van personeel aan een gebruiker  (zonder overdracht van werkgeversgezag).
    • Toekennen van een opdrachthouderschap.
    • Regeling van diensturen en prestaties binnen de grenzen van het arbeidsreglement.
    • Aanstelling jobstudenten binnen kader van goedgekeurd reglement.
    • Goedkeuring activiteit in bijberoep of zelfstandige activiteit.
    • Toekennen van extralegale voordelen en werkingsmiddelen, met uitzondering van:
      • de bedrijfsfiets en de bedrijfswagen;
      • de extralegale voordelen voor de Algemeen directeur en de Financieel directeur.
  • Vorming:
    • Concrete invulling van het recht en de plicht op vorming.
    • Implementatie van het vormingsreglement.
  • Functionering en evaluatie:
    • Organisatie van de jaarlijkse voorgangsgesprekken en evaluatieprocedures.
    • Individuele toepassing van de bepalingen met betrekking tot het functionerings- en evaluatietraject.
    • Opvolging negatieve evaluatie.
  • Werving en selectie:
    • Opmaak van functiebeschrijvingen.
    • Aanstelling stagiairs.
    • Aanstelling van dringende en onvoorziene tijdelijke vervangingen.
    • Beantwoorden van spontane sollicitaties.
    • Openstelling van wervingsprocedures voor tijdelijke functies.
    • De vaststelling van de kandidaten in interne en externe wervingsprocedures, met uitzondering van de vaststelling van de kandidaten in wervingsprocedures voor de functie van Algemeen directeur en Financieel directeur.
    • Aanstelling van medewerkers in kader van duaal leren.
    • Aanstelling van verenigingswerkers.
  • Andere zaken, die reeds bepaald en toegewezen zijn in de lokale rechtspositieregeling en arbeidsreglement.

Artikel 2

De Algemeen Directeur rapporteert maandelijks de dossiers aan het College van Burgemeester en Schepenen en aan het Vast Bureau, via een beknopte overzichtslijst.

Artikel 3

Bovenstaande delegatielijst is van toepassing vanaf 01-04-2025.