Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
2- Opliggers komende uit de Stevenstraat kunnen onmogelijk richting Meeuwen rijden. Ze kunnen hun bocht niet nemen omdat er midden van de weg een verhoging staat met een verkeersbord op. Ook is de weg veel te smal (bij de huizen doorsnede 25) : 3m en aan 2 kanten een verhoog, daar kunnen oogstmachines niet meer door.
3- Gezien het frequente gebruik van landbouwvoertuigen op deze route, waaronder oogstmachines, tractoren met transportwagens, gedragen en halfgedragen werktuigen is de voorgestelde herinrichting problematisch voor de volgende segmenten:
- grens met Oudsbergen (bij dwarsprofiel 48)
Om een veilige doorgang te waarborgen mag de rijbaan inclusief trottoirband niet smaller zijn dan 7m. Bovendien dient te betonnen band tussen trottoirband en de berm niet steiler te zijn dan 45°, om schade aan banden en wielen te voorkomen. Een scherpe band maakt uitwijken voor bredere voertuigen onmogelijk en verhoogt het risico op schade.
- Bocht tussen DP 48 en DP 47
In het traject tussen DP 48 en DP 47 bevindt zich een zachte bocht. Voor verkeer van Peer richting Oudsbergen betekent deze bocht dat bij de nieuwe inrichting over de middenlijn gereden moet worden om te vermijden dat de sleep of landbouwvoertuigen de betonnen trottoirband raken. Aangezien de gebruikte trottoirband in dit deel van het plan niet duidelijk wordt gespecifieerd, wordt verzocht gebruik te maken van platte opsluitbanden.
- Traject van DP 47 tot DP 25
De huidige breedte van 3m per rijvak is te beperkt. Brede voertuigen zullen hierdoor op de kantstrook en trottoirband moeten uitwijken. Het is dan ook essentieel dat kantstroken en trottoirbanden schuin aflopen aan de rijvakzijde, bij voorkeur zoals bij dwarsprofieltype K. Dit geldt ook voor de middenberm.
2 + 3 - De beweging voor een trekker met opligger is mogelijk vanuit de Stevenweg richting Oudsbergen. Hiervoor is de bijkomende printbetonverharding voorzien. Ter hoogte van de Stevensweg (middengeleider) bedraagt de rijwegbreedte 3.60m. De rijwegbreedtes zijn conform het dienstorder van AWV, namelijk MOW/AWV/2020/13. De rijwegbreedte in de Deusterstraat ter hoogte van de laanbeplanting bedraagt 3.30m, Ter hoogte van de grens Oudsbergen 6.80m. Een boordsteen onder een hoek van 45 graden (type IE) is uiteraard voor elke bestuurder te verkiezen, echter wordt er met rede een type IB (recht) geplaatst, met het oog op de bescherming van de fietsers. Het (her-)aanleggen van gescheiden fietspaden i.f.v. het verhogen van de verkeersveiligheid is één van de belangrijke doelstellingen van voorliggend project.
Op basis van voorgaande kan gesteld worden dat er voldoende rekening wordt gehouden met de principes bepaald in artikel 4 van het decreet op de gemeentewegen.
De Gemeenteraad keurt het nieuwe wegtracé van de Deusterstraat en de rooilijnplannen van Antea Group dd. 10-06-2024 goed.
Een afschrift van de beslissing met plan wordt overgemaakt aan Provincie Limburg en Kadaster.