Terug
Gepubliceerd op 17/12/2024

2024_GR_00138 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor het (her-)aanleggen van wegenis en riolering, wijzigen van het reliëf en de rooilijn + het exploiteren van een tijdelijke klasse 2-inrichting (bemaling) gelegen Deusterstraat fase 2. Keuring van het wegtracé (AVI2024/0093). - Keuring

Gemeenteraad
wo 27/11/2024 - 20:00 Grote Zaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Steven Broekx, Schepen; Lutgarde Ceyssens, Raadslid; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Hendrik Swennen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur

Afwezig

Ria Plasschaert, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00138 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor het (her-)aanleggen van wegenis en riolering, wijzigen van het reliëf en de rooilijn + het exploiteren van een tijdelijke klasse 2-inrichting (bemaling) gelegen Deusterstraat fase 2. Keuring van het wegtracé (AVI2024/0093). - Keuring

Aanwezig

Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Steven Broekx, Lutgarde Ceyssens, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Nico Lenaerts, Mia Soors, Yoshi Gordijn, Ellen Reumers, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Els Vossen, Hendrik Swennen, Jo Sclep
Stemmen voor 23
Kathleen Soors, Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Yoshi Gordijn, Nico Lenaerts, Ellen Reumers, Wouter Van Elsacker, Liliane Hinoul, Davy Put, Steven Broekx, Peter Smeets, Lutgarde Ceyssens, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Dominique Vanderhoydonck, Hendrik Swennen, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00138 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor het (her-)aanleggen van wegenis en riolering, wijzigen van het reliëf en de rooilijn + het exploiteren van een tijdelijke klasse 2-inrichting (bemaling) gelegen Deusterstraat fase 2. Keuring van het wegtracé (AVI2024/0093). - Keuring 2024_GR_00138 - Omgevingsvergunningsaanvraag voor het (her-)aanleggen van wegenis en riolering, wijzigen van het reliëf en de rooilijn + het exploiteren van een tijdelijke klasse 2-inrichting (bemaling) gelegen Deusterstraat fase 2. Keuring van het wegtracé (AVI2024/0093). - Keuring

Motivering

Aanleiding en context

  • Stad Peer heeft op 29-05-2024 een omgevingsvergunning aangevraagd voor het (her-)aanleggen van wegenis en riolering, wijzigen van het reliëf en de rooilijn + het exploiteren van een tijdelijke klasse 2-inrichting (bemaling).
  • Het wegtracé van de Deusterstraat wordt aangepast tussen de rotonde bij de Oostweg tot aan de gemeentegrens met Oudsbergen i.f.v. de aanleg van gescheiden fietspaden, nieuwe riolering en baangrachten. De innames zijn reeds gebeurd. De nieuwe rooilijn en de weguitrusting moeten nog goedgekeurd worden.

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078

Regelgeving

Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Argumentatie

  • Het Decreet Gemeentewegen heeft als doel de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen (Art. 3).
  • Er werd een omgevingsvergunning aangevraagd voor het (her-)aanleggen van wegenis en riolering, wijzigen van het reliëf en de rooilijn + het exploiteren van een tijdelijke klasse 2-inrichting (bemaling).
  • Het wegtracé van de Deusterstraat wordt aangepast tussen de rotonde bij de Oostweg tot aan de gemeentegrens met Oudsbergen i.f.v. de aanleg van gescheiden fietspaden, nieuwe riolering en baangrachten. De innames en affectaties zijn reeds goedgekeurd op de gemeenteraad van 24-01-2024. De nieuwe rooilijn en de weguitrusting liggen nu voor ter goedkeuring.
  • De nieuwe rooilijnen worden vastgesteld volgens de rooilijnplannen opgemaakt door Antea Group dd. 10-06-2024.
  • Tijdens het openbaar onderzoek van 03-10-2024 tot en met 01-11-2024 werden er 4 bezwaarschriften ingediend met betrekking tot het vaststellen van de nieuwe rooilijn en de weguitrusting. Samengevat bevatten de bezwaren volgende argumenten:
  • 1- Het plan 423122_5005_VP INDEX C (rooilijnplan) komt niet overéén (links van de woning van Deusterstraat 65 Peer) met het inname plan van landmeter Rutten.

    2- Opliggers komende uit de Stevenstraat kunnen onmogelijk richting Meeuwen rijden. Ze kunnen hun bocht niet nemen omdat er midden van de weg een verhoging staat met een verkeersbord op. Ook is de weg veel te smal (bij de huizen doorsnede 25) : 3m en aan 2 kanten een verhoog, daar kunnen oogstmachines niet meer door.
    3- Gezien het frequente gebruik van landbouwvoertuigen op deze route, waaronder oogstmachines, tractoren met transportwagens, gedragen en halfgedragen werktuigen is de voorgestelde herinrichting problematisch voor de volgende segmenten:
    - grens met Oudsbergen (bij dwarsprofiel 48)
    Om een veilige doorgang te waarborgen mag de rijbaan inclusief trottoirband niet smaller zijn dan 7m. Bovendien dient te betonnen band tussen trottoirband en de berm niet steiler te zijn dan 45°, om schade aan banden en wielen te voorkomen. Een scherpe band maakt uitwijken voor bredere voertuigen onmogelijk en verhoogt het risico op schade.
    - Bocht tussen DP 48 en DP 47
    In het traject tussen DP 48 en DP 47 bevindt zich een zachte bocht. Voor verkeer van Peer richting Oudsbergen betekent deze bocht dat bij de nieuwe inrichting over de middenlijn gereden moet worden om te vermijden dat de sleep of landbouwvoertuigen de betonnen trottoirband raken. Aangezien de gebruikte trottoirband in dit deel van het plan niet duidelijk wordt gespecifieerd, wordt verzocht gebruik te maken van platte opsluitbanden.
    - Traject van DP 47 tot DP 25
    De huidige breedte van 3m per rijvak is te beperkt. Brede voertuigen zullen hierdoor op de kantstrook en trottoirband moeten uitwijken. Het is dan ook essentieel dat kantstroken en trottoirbanden schuin aflopen aan de rijvakzijde, bij voorkeur zoals bij dwarsprofieltype K. Dit geldt ook voor de middenberm.

  • Deze bezwaren worden weerlegd omwille van volgende redenen:
  • 1- Inname 4 is inderdaad gebeurd voor een oppervlakte van 116 m², en niet voor een oppervlakte van 166 m² zoals het rooilijnplan en innameplan doen vermoeden. De innames zijn reeds goedgekeurd door de gemeenteraad (op 24-01-2024) en maken geen deel uit van dit aanvraagdossier. De rooilijn wordt vastgelegd zoals op het rooilijnplan in huidig aanvraagdossier. Dit heeft echter geen impact op de eigendomstoestand. De strook van ongeveer 10m breed links naast de inrit van Deusterstraat 65 blijft private eigendom. Dit staat de uitvoering van de geplande werken niet in de weg. Immers, artikel 11§1  van het decreet houdende de gemeentewegen bepaalt bovendien dat “De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.”

    2 + 3 - De beweging voor een trekker met opligger is mogelijk vanuit de Stevenweg richting Oudsbergen. Hiervoor is de bijkomende printbetonverharding voorzien. Ter hoogte van de Stevensweg (middengeleider) bedraagt de rijwegbreedte 3.60m. De rijwegbreedtes zijn conform het dienstorder van AWV, namelijk MOW/AWV/2020/13. De rijwegbreedte in de Deusterstraat ter hoogte van de laanbeplanting bedraagt 3.30m, Ter hoogte van de grens Oudsbergen 6.80m. Een boordsteen onder een hoek van 45 graden (type IE) is uiteraard voor elke bestuurder te verkiezen, echter wordt er met rede een type IB (recht) geplaatst, met het oog op de bescherming van de fietsers. Het (her-)aanleggen van gescheiden fietspaden i.f.v. het verhogen van de verkeersveiligheid is één van de belangrijke doelstellingen van voorliggend project.
    Op basis van voorgaande kan gesteld worden dat er voldoende rekening wordt gehouden met de principes bepaald in artikel 4 van het decreet op de gemeentewegen. 

  • Het vastleggen van de nieuwe rooilijn geschiedt om reden van openbaar nut.

Regelgeving bevoegdheid

2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt het nieuwe wegtracé van de Deusterstraat en de rooilijnplannen van Antea Group dd. 10-06-2024 goed.

Artikel 2

Een afschrift  van de beslissing met plan wordt overgemaakt aan Provincie Limburg en Kadaster.