Terug
Gepubliceerd op 04/07/2024

2024_RMW_00016 - Actualisering reglement verblijfsovereenkomst & huishoudelijk reglement doorgangswoning(en). - Keuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
wo 26/06/2024 - 20:30 Grote Zaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen-Voorzitter Bijzonder Comité van de Sociale Dienst; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Steven Broekx, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Ria Plasschaert, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur

Afwezig

Lutgarde Ceyssens, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Hendrik Swennen, Raadslid

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_RMW_00016 - Actualisering reglement verblijfsovereenkomst & huishoudelijk reglement doorgangswoning(en). - Keuring

Aanwezig

Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Steven Broekx, Kathleen Soors, Bram Geerits, Ria Plasschaert, Liliane Hinoul, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Nico Lenaerts, Mia Soors, Yoshi Gordijn, Ellen Reumers, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 22
Kathleen Soors, Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Ria Plasschaert, Yoshi Gordijn, Wesley Kolen, Nico Lenaerts, Ellen Reumers, Liliane Hinoul, Davy Put, Steven Broekx, Peter Smeets, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Dominique Vanderhoydonck, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_RMW_00016 - Actualisering reglement verblijfsovereenkomst & huishoudelijk reglement doorgangswoning(en). - Keuring 2024_RMW_00016 - Actualisering reglement verblijfsovereenkomst & huishoudelijk reglement doorgangswoning(en). - Keuring

Motivering

Aanleiding en context

  • Met de oplevering van de nieuwe noodwoning gelegen te Nieuwstraat 19 - 3990 stellen we vast dat het huidige reglement alsook de verblijfsovereenkomst wat betreft de doorgangswoning niet meer actueel is. 
  • Een actualisering wijziging ten opzichte van de huidige dringt zich dan ook op.

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc382790079

Argumentatie

  • In sommige periodes wordt de doorgangswoning niet gebruikt wegens geen nood, in andere periodes is er (plotsklaps) wel een vraag, soms meervoudig. Er is dus een wisselend patroon qua vraag/nood.
  • Het profiel van gebruikers is zeer wisselend: een aantal gebruikers hebben een relatief kort verblijf, in lijn met het opzet van de doorgangswoning: kortdurige noodopvang. 
  • Tegelijkertijd hebben we soms ook te maken met gebruikers die verzeild geraken in een langdurig verblijf.
  • Dit laatste kent meerdere redenen: een moeilijker profiel dat ingang vindt tot de (private) woningmarkt, geen aanbod vanuit het patrimonium WiL, een eerder lagere intensiviteit om stappen te zetten met oog op structurelere oplossing enz.
  • Sowieso is er een algemene nijpende krapte op de woningmarkt, wat maakt dat het voor elke burger heden vrij moeilijk is een andere (betaalbare) woning te vinden. 

Overzicht van de grootste verschillen + consequenties:

  • Het huidige reglement + de huidige gebruikersovereenkomst beslaat enkel de doorgangswoning Kerkveld 29 - 3990 Peer. Een toevoeging van 'Nieuwstraat 19 - 3990 Peer' is een must, gezien deze laatste intussen beschikbaar is als 2de noodwoning.
  • Heden is er zowel een reglement alsook een gebruikersovereenkomst. Dat kan samengevoegd worden tot één overzichtelijk documenten, juridisch proof.
  • De prijzentarifering in het huidige reglement is niet meer geactualiseerd. De bedragen liggen onder de gangbare tarieven, zelfs onder die van de sociale woningen in bepaalde gevallen. Dat maakt dat er bepaalde situaties zijn waarbij er nog weinig trigger is om actief te zoeken naar een meer structurele oplossing (sociale woning, reguliere markt...).
  • Dit is een belangrijk element afgezet ten opzichte van het uitgangspunt dat een doorgangswoning een zeer tijdelijk karakter heeft = noodoplossing voor een poos. Indien mensen daar langdurig blijven wonen kan dat een weerslag hebben op andere potentiële gebruikers: zij die in een noodscenario (brand, uithuiszetting...) terecht komen kunnen hier dan geen gebruik van maken, waardoor het OCMW alsnog een andere oplossing dient te zoeken.
  • Samengevat: een vlotte snelle uitstroom is een belangrijk element. Om dat de garanderen is het financieel aspect een belangrijke hefboom/trigger. 
  • Voorstel van nieuwe tarifering/maandprijs voor de gebruiker:
    • hoofdgebruiker = gebruiker die de overeenkomst ondertekent, bijvoorbeeld: gezinshoofd

    Site

     

    maandprijs hoofdgebruiker*

    Kerkveld 29 – 3990 Peer

     

    700 euro/maand (23,50 euro/dag)

    Nieuwstraat 19 – 3990 Peer (unit 1 groot = straatkant)

     

    600 euro/maand (20 euro/dag)

    Nieuwstraat 19 – 3990 Peer (unit 2 klein = achterzijde)

     

    400 euro/maand (13,50 euro/dag)

    Nieuwstraat 19 – 3990 Peer (unit 1 + 2)

     

    800 euro/maand (27 euro/dag)

  • De prijs is groter/kleiner naargelang het beschikbare woonoppervlakte.
  • Prijstarifering na één jaar in concreto (+ 50%): 
    • Na één jaar Kerkveld => 1.050 euro/maand (35 euro/dag)
    • Na één jaar Nieuwstraat unit 1 groot => 900 euro/maand (30 euro/dag)
    • Na één jaar Nieuwstraat unit 2 klein => 600 euro/maand (20 euro/dag)
    • Na één jaar Nieuwstraat unit 1 & 2 => 1.200 euro/maand (40 euro/dag)
  • => in dit scenario zit de prijs een stuk boven de gangbare marktprijs. Belangrijk zal zijn om te zien waarom deze mensen nog op maand 13 in de doorgangwoning zitten. Loopt het vast qua zoektocht? Welke andere elementen spelen mee? Indien nodig kan het OCMW een actieve rol opnemen wat betreft zoeken naar een geschikte woning.

  • Wat betreft de Nieuwstraat 19: dit is een pand met twee units, te verbinden met elkaar, maar ook te koppelen aan elkaar. Er is dus een diversiteit qua tarifering: er is zowel een prijs per unit alsook voor het volledige geheel (unit 1 + 2).

  • De prijzentarifering gaat dus stelselmatig omhoog, doch redelijk en gestaag.

  • Afwijking prijsverhoging: indien er vastgesteld wordt dat mensen duidelijk sterke en vele inspanningen leveren om een oplossing te vinden (sociale woning, reguliere markt), maar het toch niet (vlot) lukt, dan kan er van afgeweken worden via beslissing bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD). Indien beslist (mits sterke gegronde motivatie) wordt er géén prijsverhoging toegepast. 
  • De huidige borgtarieven zijn vrij laag en niet meer geactualiseerd. Wanneer gebruikers schade aanrichten komt de schadekost al heel snel boven de limiet van de borgkost. In dat scenario komt de meerkost bij het OCMW te liggen.
  • Nieuwe tarieven van toepassing voor alle na goedkeuring RMW afgesloten gebruikersovereenkomsten, niet voor lopende. 

Regelgeving bevoegdheid

3. VB (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en het Vast Bureau, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het voorstel van de voorgestelde prijstarifering betreft doorgangswoningen zoals vermeld.