Terug
Gepubliceerd op 22/03/2024

2024_CBS_00432 - Aanvullende reglementering aan het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement dd. 20-10-1978, van toepassing op de gemeentewegen: Muntstraat. - Keuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 15/03/2024 - 08:30 Schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Steven Broekx, Schepen; Jo Sclep, Algemeen directeur

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur
2024_CBS_00432 - Aanvullende reglementering aan het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement dd. 20-10-1978, van toepassing op de gemeentewegen: Muntstraat. - Keuring 2024_CBS_00432 - Aanvullende reglementering aan het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement dd. 20-10-1978, van toepassing op de gemeentewegen: Muntstraat. - Keuring

Motivering

Aanleiding en context

  • De Muntstraat is een gemeenteweg.
  • De Gemeenteraad delegeerde op 18 oktober 2017 de opmaak van de aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
  • Op de Muntstraat gelden volgende maatregelen:
    • bij de zuidelijke wegversmalling moeten bestuurders komende uit het noorden voorrang verlenen aan bestuurders komende uit het zuiden;
    • bij de noordelijke wegversmalling moeten bestuurders komende uit het zuiden voorrang verlenen aan bestuurders komende uit het noorden;
    • Op de parking is de parkeerplaats het dichtst bij de Styx voorbehouden voor mindervaliden.
  • Stad Peer heeft als strategische locatie een laadpaal aangevraagd voor op de parking aan de Muntstraat.

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc23bf70077

Regelgeving

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Argumentatie

  • De laadpalen voor de strategische locatie Muntstraat is goedgekeurd door het departement mobiliteit en openbare werken.
  • Er wordt één laadpaal geplaatst met twee laadpunten. Deze parkeerplaatsen worden voorbehouden voor elektrische voertuigen.

Regelgeving bevoegdheid

1. CBS (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op de Muntstraat bij de zuidelijke wegversmalling geldt volgende maatregel: bestuurders komende uit het noorden moeten voorrang verlenen aan bestuurders komende uit het zuiden. 

Dit wordt gesignaleerd d.m.v. verkeersborden B19 en B21.

Artikel 2

Op de Muntstraat bij de noordelijke wegversmalling geldt volgende maatregel: bestuurders komende uit het zuiden moeten voorrang verlenen aan bestuurders komende uit het noorden. 

Dit wordt gesignaleerd d.m.v. verkeersborden B19 en B21.

Artikel 3

Op de parking aan de Muntstraat, is de parkeerplaats het dichtst bij de Styx voorbehouden voor mindervaliden.

Dit wordt gesignaleerd d.m.v. een verkeersbord E9a met een onderbord type GVIId

Artikel 4

Op de parking van de Muntstraat ter hoogte van de laadpaal wordt volgende maatregel ingevoerd: Het parkeren is voorbehouden aan elektrische voertuigen.

Dit wordt gesignaleerd d.m.v. een verkeersbord E9a met onderbord GVIId.

Deze maatregel is geldig vanaf het in werking treden van de laadpaal.