Terug
Gepubliceerd op 22/03/2024

2024_CBS_00438 - Aanvullende reglementering aan het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement dd. 20-10-1978, van toepassing op de gemeentewegen: Baan naar Bree - Keuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 15/03/2024 - 08:30 Schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Steven Broekx, Schepen; Jo Sclep, Algemeen directeur

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur
2024_CBS_00438 - Aanvullende reglementering aan het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement dd. 20-10-1978, van toepassing op de gemeentewegen: Baan naar Bree - Keuring 2024_CBS_00438 - Aanvullende reglementering aan het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement dd. 20-10-1978, van toepassing op de gemeentewegen: Baan naar Bree - Keuring

Motivering

Aanleiding en context

  • De Baan naar Bree is tussen Pol Kip en de Oostweg een gemeenteweg. Dit reglement is enkel op dat gedeelte van toepassing.
  • De Gemeenteraad delegeerde op 18 oktober 2017 de opmaak van de aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
  • Op de Baan naar Bree gelden volgende maatregelen:
    • De Baan naar Bree is tussen Pol Kip en de Oostweg een voorrangsweg, dit wordt aangeduid met verkeersborden B15.
    • Aan de Baan naar Bree ligt een enkelrichtingsfietspad, dit wordt gesignaleerd met verkeersborden D7
    • Op de Baan naar Bree ter hoogte van de Oostweg moeten bestuurders stoppen en voorrang verlenen aan het verkeer op de Oostweg, dit wordt gesignaleerd met een verkeersbord B5.
    • Op de Baan naar Bree, ter hoogte van Pol Kip is een rotonde. Hier geldt verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten. Op de Baan naar Bree moeten bestuurders voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de rotonde.
    • Op de Baan naar Bree ter hoogte van nr 1 is één parkeerplaats voorbehouden voor motorfietsen.
    • Op de Baan naar Bree ter hoogte van nr 1 is één parkeerplaats voorbehouden voor mindervaliden.
  • Stad Peer heeft als strategische locatie een laadpaal aangevraagd voor op de Baan naar Bree, de deelwagen die hier staat, wordt ook vervangen door een elektrische wagen.

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc23bf70077

Regelgeving

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Argumentatie

  • De laadpalen voor de strategische locatie Baan naar Bree 2 is goedgekeurd door het departement mobiliteit en openbare werken.
  • Er wordt één laadpaal geplaatst met twee laadpunten. Deze parkeerplaatsen worden voorbehouden voor elektrische voertuigen. Dit wordt gesignaleerd met een verkeersbord E9a met onderbord type GVIId.

Regelgeving bevoegdheid

1. CBS (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Op de Baan naar Bree tussen Pol Kip en de Oostweg geldt volgende maatregel: Bestuurders hebben voorrang

Dit wordt gesignaleerd d.m.v. verkeersborden B15

Artikel 2

Op de Baan naar Bree tussen Pol Kip en de Oostweg geldt volgende maatregel: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtingsfietspad volgen voor zover het in de door hen gevolgde richting is gesignaleerd.

Dit wordt gesignaleerd d.m.v. verkeersborden D7.

Artikel 3

Op de Baan naar Bree ter hoogte van de Oostweg moeten bestuurders stoppen en voorrang verlenen aan het verkeer op de Oostweg, dit wordt gesignaleerd d.m.v. een verkeersborden B5.

Artikel 4

Op de Baan naar Bree, ter hoogte van Pol Kip is een rotonde. Hier geldt verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leidne aan hun linkerhand te laten. Op de Baan naar Bree moeten bestuurders voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de rotonde. 

Dit wordt gesignaleerd d.m.v. verkeersborden B1 en D5.

Artikel 5

Op de Baan naar Bree ter hoogte van nr 1 is één parkeerplaats voorbehouden voor motorfietsen.

Dit wordt gesignaleerd d.m.v. een verkeersbord E9i.

Artikel 6

Op de Baan naar Bree ter hoogte van nr 1 is één parkeerplaats voorbehouden voor mindervaliden.

Dit wordt gesignaleerd d.m.v. een verkeersbord E9a met een onderbord type GVIId

Artikel 7

Op de Baan naar Bree 2, ter hoogte van de laadpaal wordt volgende maatregel ingevoerd: Het parkeren is voorbehouden aan elektrische voertuigen.

Dit wordt gesignaleerd d.m.v. een verkeersbord E9a met onderbord GVIId.

Deze maatregel is geldig vanaf het in werking treden van de laadpaal.