De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 20 december 2023 goed.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Koninklijk besluit van 1 april 2022 houdende toekenning van een toelage aan bepaalde steden en gemeenten voor de toepassing van de GAS-bemiddeling.
De gemeenteraad keurt de stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Peer en de stad Sint-Truiden betreffende de bemiddeling in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties goed.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Peer en de stad Hasselt betreffende de bemiddeling in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties met ingang van 1 februari 2024 goed.
De Wet inzake overheidsopdrachten van 7 april 2019, artikel 28 § 1, 6°.
De Gemeenteraad stelt de procedure en het document van de marktbevraging voor het aangaan van een krediet ter financiering van het bestuur vast.
De gemeenteraad verklaart zich onvoorwaardelijk en onherroepelijk hoofdelijk borg te stellen voor de terugbetaling van alle bedragen die door de kredietnemer verschuldigd zouden zijn ten gevolge van het krediet wat betreft zowel het kapitaal als de intresten (verwijlinteresten inbegrepen ), de reserveringscommissie, de onkosten en de bijhorigheden. De gemeenteraad machtigt Belfius Bank op het debet van haar rekening-courant, met waarde van hun vervaldag, om het even welke bedragen te boeken, verschuldigd door de kredietnemer in het kader van dit krediet en die nog mochten onbetaald blijven na een tijdsverloop van 30 dagen, berekend vanaf de vervaldag. Het waarborggevend bestuur zal hiervan op de hoogte gehouden worden door middel van een afschrift van de correspondentie aan de kredietnemer.
De stad Peer verbindt zich, tot de eindvervaldatum van dit krediet en haar eigen leningen bij Belfius Bank alle nodige maatregelen te nemen om de storting te verzekeren op haar rekening geopend bij deze maatschappij, van al de sommen die er op dit ogenblik gecentraliseerd worden, hetzij uit hoofde van de wet (o.a. haar aandeel in het gemeentefonds en in elk ander fonds dat dit zou vervangen of aanvullen, de opbrengst van de gemeentelijke opcentiemen op de rijks-, gewest- en provinciebelastingen, alsmede de opbrengst van gemeentebelastingen geïnd door de Staat of het gewest), hetzij uit hoofde van een overeenkomst, en dit niettegenstaande elke eventuele wijziging in de manier van de inning van deze inkomsten.
De gemeenteraad machtigt Belfius Bank ertoe deze inkomsten aan te wenden tot dekking van de bedragen die door de kredietnemer, uit welke hoofde ook, mochten verschuldigd zijn en die aan de stad Peer aangerekend worden.
Deze door de gemeenteraad gegeven machtiging geldt als onherroepelijke delegatie in het voordeel van Belfius Bank.
De stad Peer kan zich niet beroepen noch op de bepalingen van eventuele overeenkomsten tussen zichzelf en de kredietnemer, noch op om het even welke beschikking om haar verplichtingen uit hoofde van deze borgstelling niet uit te voeren. De stad Peer ziet af van het voorrecht van uitwinning en van elke indeplaatsstelling in de rechten van Belfius Bank en van elk verhaal tegen de kredietnemer, tegen elke medeschuldenaar of medeborg, zolang Belfius Bank niet volledig is terugbetaald in kapitaal, interesten, kosten en bijhorigheden. De stad Peer staat aan Belfius Bank het recht toe om aan de kredietnemer alle uitstel, voordelen en schikkingen toe te kennen die Belfius Bank geschikt acht. De stad Peer verklaart uitdrukkelijk dat de borgtocht gehandhaafd blijft, tot beloop van de hierboven vermelde bedragen, welke wijzigingen Belfius Bank en/of de kredietnemer ook mogen aanbrengen aan de bedragen en/of modaliteiten van het aan de kredietnemer toegekende krediet. Belfius Bank wordt uitdrukkelijk ontslagen van de verplichting de stad Peer kennis te geven van de wijzigingen waarvan hierboven sprake. Er wordt ten overvloede bepaald dat de stad Peer eveneens verzaakt aan het voordeel van artikel 2037 van het Belgisch Burgerlijk Wetboek, volgens hetwelk de borg ontslagen is wanneer door toedoen van de schuldeiser, de indeplaatsstelling ten gunste van de borg niet meer tot stand kan komen.
Aangezien de kredietnemer zich verbonden heeft, o.m. in geval van liquidatie, onmiddellijk het totaal bedrag van zijn schuld, zowel wat kapitaal als intresten, reserveringscommissie, onkosten en bijhorigheden betreft, aan Belfius Bank terug te betalen, bevestigt de gemeenteraad de hierboven aangegane verbintenissen, in verband met de betaling van de bedragen, die door Belfius Bank uit dien hoofde zullen gevorderd worden.
Mochten voormelde ontvangsten ontoereikend zijn voor de betaling van de verschuldigde bedragen die aan de stad Peer zullen aangerekend worden dan gaat ze de verbintenis aan, bij Belfius Bank het bedrag te storten nodig om de vervallen schuld volledig af te betalen.
Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de verschuldigde bedragen, zijn de interesten voor laattijdige betaling en de vergoeding voor invorderingskosten van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd, berekend volgens de wettelijke rentevoet die van toepassing is bij betalingsachterstand bij handelstransacties.
De borg verklaart kennis te hebben genomen van bovenvermelde kredietbrief en bijhorend Kredietreglement Publiek en Sociale sector van juni 2017 en er de bepalingen van te aanvaarden. Dit besluit is onderworpen aan de toezichthoudende overheid zoals voorzien in de toepasselijke decreten en besluiten.
De gemeenteraad keurt het bestek met nr. 2023-6018 en de raming voor de opdracht “Alternatief onkruidbeheer op verharding, dienstjaar 2024”, opgesteld door team Technische dienst, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 151.169,40 euro excl. btw of 182.914,98 euro incl. 21% btw.
De gemeenteraad gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. De aankondiging van de opdracht werd bekendgemaakt op nationaal niveau.
De gemeenteraad voorzag de uitgave voor deze opdracht in het financieel meerjarenplan van 2024:
Er wordt beslist om het dossier te verdagen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de opheffing van de wettelijke inschrijving genomen op het kantoor Rechtszekerheid Hasselt 1 op 24 oktober 2022 onder referte 70-I-24/10/2022-12898 in het voordeel van de massa van de schuldeisers van het faillissement Break-Away.
Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: : een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de de stad Peer stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de stad Peer die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van de stad Peer een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi .
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd volgens de bepalingen in het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken.
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Verwerking van persoonsgegevens
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de stad Peer en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de stad Peer wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de stad Peer en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als bijlage.
Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de stad Peer via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Inname | Perceel | Oppervlakte inname | Grondvergoeding | Wederbeleggingsvergoeding | Opstanden vergoeding |
1 | Stad Peer 1ste afdeling, sectie C, nr. 65/E | 04a 27ca | EUR 2.135,00 | EUR 532,42 | |
2 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 56/D | 07a 20ca | EUR 3.600,00 | EUR 897,75 | |
3 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 48/A | 05a 00ca | EUR 2.500,00 | EUR 623,44 | |
4 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 478/D | 01a 16ca | EUR 580,00 | EUR 144,65 | EUR 39,00 |
5 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 399/P | 15a 57ca | EUR 7.785,00 | EUR 1.926,00 | |
Lot 1 (extra inname langs inname 6) | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 308/D | 01a 76ca | EUR 880,00 | EUR 204,82 | |
6 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 310/F | 03a 49ca | EUR 19.435,00 | EUR 4.522,86 | EUR 14.919,00 |
7 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 309/D | 02a 34ca | EUR 1.170,00 | EUR 272,32 | |
8 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 56/C | 06a 91ca | EUR 3.455,00 | EUR 861.59 | |
9 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 49/E | 07a 26ca | EUR 3.630,00 | EUR 762,30 | |
10 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 479/T | 02a 85ca | EUR 1.425,00 | EUR 355,36 | |
11 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 396/C | 05a 49ca | EUR 2.745,00 | EUR 684,53 | EUR 411,75 |
12 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 394/B | 05a 39ca | EUR 2.695,00 | EUR 672,07 | EUR 404,75 |
13 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 258/K | 01a 32ca | EUR 660,00 | EUR 164,59 | |
14 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 258/T | 00a 87ca | EUR 231,00 | EUR 57,86 | |
Lot 5 (om te ruilen tegen inname 15) | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 258/T
| 00a 41ca | EUR 41,00 | EUR 10,22 | |
15 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 258/S | 00a 41ca | EUR 205,00 | EUR 51,12 | EUR 2.556,00 |
16 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 411/S | 00a 65ca | EUR 325,00 | EUR 81,05 | EUR 4.093,95 |
17 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 258/G | 01a 19ca | EUR 595,00 | EUR 148,38 | EUR 1.756,62 |
21 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 75/A | 03a 52ca | EUR 2.002,88 | EUR 516,99 | |
22 | Stad Peer 1e afdeling, sectie C, nr. 76/B | 03a 66ca | EUR 2.083,00 | EUR 537,67 | EUR 274,50 |
Totaal | 80a 72ca | EUR 58.177,88 | EUR 14.027,99 | EUR 24.455,57 |
De gemeenteraad keurt de grondverwerving van de innames langs de Deusterstraat - fase 2, met een totale oppervlakte van 80are 72ca, voor de totale prijs van 96.661,44 euro, alle vergoedingen inbegrepen, goed.
De verwerving van deze innames gebeurt om redenen van openbaar nut, om deze vervolgens toe te voegen aan het openbaar domein van de stad Peer.
De gemeenteraad stelt het kantoor van de geassocieerde notarissen Cloet & Vanhout te Peer aan, voor de opmaak en het verlijden van de nodige aankoop- en ruilingsaktes.
"Deze code is bij uitbreiding eveneens van toepassing op de medewerkers van de lokale mandatarissen, welke ook hun statuut of hoedanigheid is (kabinets- of fractiemedewerkers), op de vertrouwenspersonen, de echtgenoten of wettelijke / feitelijk samenwonende partners, de familieleden in opgaande of neergaande lijn tot en met de eerste graad of andere familieleden tot en met de tweede graad"
De gemeenteraad gaat niet akkoord met de aanpassing van de deontologische code.