Terug
Gepubliceerd op 29/09/2023

2023_GR_00077 - Vraag tot beëindiging van de huurovereenkomst van OC Kleine-Brogel en het toekennen van een nominatieve subsidie. - Keuring

Gemeenteraad
wo 28/06/2023 - 21:00 Grote Zaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Voorzitter; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur

Afwezig

Lutgarde Ceyssens, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Ria Plasschaert, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00077 - Vraag tot beëindiging van de huurovereenkomst van OC Kleine-Brogel en het toekennen van een nominatieve subsidie. - Keuring

Aanwezig

Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Eddy Schrooten, Davy Put, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Ellen Reumers, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 18
Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Liliane Hinoul, Davy Put, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Steven Broekx, Yoshi Gordijn, Wesley Kolen, Nico Lenaerts, Peter Smeets, Mia Soors, Els Vossen, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Ellen Reumers, Dominique Vanderhoydonck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00077 - Vraag tot beëindiging van de huurovereenkomst van OC Kleine-Brogel en het toekennen van een nominatieve subsidie. - Keuring 2023_GR_00077 - Vraag tot beëindiging van de huurovereenkomst van OC Kleine-Brogel en het toekennen van een nominatieve subsidie. - Keuring

Motivering

Aanleiding en context

  • In 2006 werd het nieuwe ontmoetingscentrum van Kleine-Brogel gerealiseerd voor een waarde van 2.010.000 euro.
  • Het stadsbestuur financierde rechtstreeks 150.000 euro door aankoop van de kelder.
  • De resterende 1.860.000 euro werd verdeeld volgens het principe 1/3 voor de vzw en 2/3 voor de stad. Dit is gelijkaardig aan de regelingen met de andere ontmoetingscentra.
  • Van het 2/3-deel ten laste van de stad, oftewel 1.240.000 euro, werd 625.000 euro rechtstreeks gesubsidieerd. De overige 615.000 euro + de intercalaire intrest van 33.000 euro, werden verrekend in een maandelijkse huur over de dertigjarige looptijd van de lening. De maandelijkse huurtussenkomst van de stad bedraagt hierbij 3.540 euro, oftewel 42.480 euro per jaar.
  • De huurovereenkomst werd goedgekeurd door de Gemeenteraad in zitting van 23 december 2010 en notarieel beschreven op 20 juni 2011.
  • De vzw Ontmoetingscentrum Kleine-Brogel ging voor haar 1/3-deel en de resterende 648.000 euro, die de stad via huurtussenkomst bijdraagt, een lening aan bij KBC van 1.250.000 euro voor een looptijd van 30 jaar aan een rentevoet van 4,85 %, af te lossen in maandelijkse schijven vanaf november 2008. De maandelijkse leninglast voor de vzw bedraagt 6.824,90 euro.
  • In 2014 stelde de raad van bestuur van de vzw ontmoetingscentrum Kleine-Brogel het stadsbestuur op de hoogte van de liquiditeitsproblemen die zich stelden. Er werd een kastekort van 42.000 euro opgetekend.
  • De gemeenteraad kende hierop in zitting van 10 september 2014 een renteloos overbruggingskrediet van 84.000 euro toe.
  • Deze financiële injectie moest het bestuur van de vzw in staat stellen om op een rustige en doordachte manier een structurele oplossing te zoeken voor het financiële probleem.
  • De overbrugging zou vanaf 1 januari 2017 weer moeten worden afgelost in 84 gelijke maandelijkse schrijven van 1.000 euro. Inmiddels werd deze eerste datum van terugbetaling in zitting van de Gemeenteraad van 14 november 2018 uitgesteld naar 1 januari 2020.
  • Na de voornoemde beslissingen van de Gemeenteraad vonden er periodiek opvolgvergaderingen plaats met vertegenwoordigers van de vzw en het stadsbestuur die een grondige analyse van de boekhouding maakten, de eerste besparingsmaatregelen evalueerden en uiteindelijk besloten om begeleiding van een expert in de rentabilisering van horecauitbatingen, Horecapartners, in te roepen.
  • In de samenwerkingsovereenkomst van 22 oktober 2015 werd de heer Nicasi van Horecapartners hiervoor onder gedeelde kost aangesteld met als opdracht een getimed actieplan dat naar een break-eventoestand zou leiden uit te schrijven.
  • Op 23 februari 2016 leverde horecapartners haar eindrapport en conclusies op.
  • De bevindingen werden deels geïmplementeerd door de raad van bestuur van het ontmoetingscentrum. Maar dit bleek onvoldoende.
  • De vzw blijft kastekorten optekenen; -44.275 euro in 2015, -17.284 euro in 2016,  -28.432 euro in 2017 en -16.162 euro in 2018.
  • Hierdoor deden zich in de afgelopen jaren meermaals liquiditeitsproblemen voor. Deze werden ondervangen door vooruitbetalingen van huurtussenkomsten en jaarlijkse subsidies en het bekomen van betalingsuitstel van 4 maanden in 2017, of 27.358,20 euro, bij KBC.
  • De toenmalige bestuurders van de vzw zagen geen oplossing meer voor de financiële problemen, gaven aan geen verdere besparingsmaatregelen meer te kunnen treffen en vroegen het stadsbestuur naar een structurele oplossing. Zij waren vragende partij voor een herfinanciering en bijkomende financiële middelen voor de ontmoetingscentra.
  • De liquiditeitsproblemen werden andermaal tijdelijk opgevangen door vooruitbetaling van de huurgelden en subsidies van 2018, en een betalingsuitstel van 2 maanden, of 13.875,06 euro, bij KBC.
  • Horeca Partners werd gevraagd om de uitvoering van de adviezen voor financieel herstel die zij in 2016 formuleerden te evalueren. Deze analyse werd opgeleverd en besproken met een afvaardiging van de raad van bestuur van de vzw en stadsbestuur op 11 juni 2018.
  • De toenmalig financieel verantwoordelijke van de vzw actualiseerde de financiële planning. Er zouden zich opnieuw liquiditeitsproblemen voordoen in het najaar van 2018.
  • Hierop kende de Gemeenteraad in zitting van 14 november 2018 een bijkomend renteloos overbruggingskrediet van 50.000 euro toe aan de vzw OC Kleine-Brogel. Dit liet het stadsbestuur en de vernieuwde raad van bestuur toe om in het voorjaar van 2019 een structurele oplossing voor de financiële problemen voor te bereiden. 
  • Om de nieuwe raad van bestuur de nodige ademruimte te bieden om de adviezen van Horeca Partners verder te implementeren stond de Gemeenteraad een laatste renteloos overbruggingskrediet van 36.000 euro toe in zitting van 13 november 2019. 
  • De Coronacrisis werd hierbij een spelbreker. Ook in 2020 werd er een kastekort van 8.350 euro opgetekend. 
  • De vzw Ontmoetingscentrum Kleine-Brogel wenste daarom de erfpacht van de Sint-Jozefzaal te beëindigen zodat de vzw niet langer zal instaan voor het beheer ervan en zich kan concentreren op het beheer van het ontmoetingscentrum en uitbating van het Wirix-cafe. Naast het beheer komen ook de exploitatiekosten (1/3de energiekosten) van de Sint-Jozefszaal ten laste van de stad Peer. De Gemeenteraad stemde hiermee in, in zitting van 28 april 2021, en keurde de ontwerpakte voor gedeeltelijke beëindiging van de zakelijke rechten goed. De notariële akte hierover, werd tot op heden niet verleden. De kadastrale splitsing van de gebouwdelen stelt problemen.
  • Na afloop van de periode met verstrengde maatregelen ter bestrijding van het Coronavirus hernam het verenigingsleven in 2022. De hoge inflatie en sterke stijging van de energiekosten deden de rekeningcijfers opnieuw rood kleuren met een kasttekort van 33.299 euro. De raad van bestuur vroeg hierop een onderhoud met het stadsbestuur. De besprekingen vonden plaats op 16 en 30 mei 2023. 

Argumentatie

  • De raad van bestuur ziet leden afhaken omwille van de hoger beschreven aanhoudende financiële kopzorgen. Hierdoor is de huidige bestuursploeg te klein geworden om de praktische regelingen voor uitbating van de Wirix en het zalenbeheer te verzekeren. 
  • In de afgelopen jaren hebben diverse bestuurders, samen met het stadsbestuur, gepoogd om de financiële problemen structureel op te lossen. De huidige raad van bestuur heeft haar ontslag aangekondigd en reeds meerdere malen opgeroepen tot nieuwe kandidaat-bestuurders. Vooralsnog zonder gevolg.
  • Daarom wil de raad van bestuur het café met bijhorende keukenruimte verhuren aan een zelfstandig uitbater en hem/haar het uitbatingsrecht van de zalen verlenen. Om de verhuur aan een uitbater mogelijk te maken, vraagt men de vervroegde beëindiging in onderling akkoord van de huurovereenkomst van 23 december 2010 met de Stad Peer. Vervolgens kan men de procedure voor het vinden van een zelfstandig uitbater opstarten.
  • De opbrengsten die verbonden zijn aan de huurovereenkomst en hun oorsprong vinden in het engagement van de stad om haar 2/3de deel van de financiering van de bouw van het ontmoetingscentrum te dragen, dienen via betoelaging gecompenseerd te worden. De raad van bestuur vraagt om deze bijdrage voldoende hoog te voorzien zodat mogelijke kandidaat-opvolgers niet afgeschrikt worden door de financiële zorgen en zich volledig kunnen toeleggen op het vrijwilligers- en verenigingsleven in Kleine-Brogel.
  • De zeer hoge leningslasten, van 83.250 euro per jaar, verbonden aan de bouwwerken van 2006, en die nog lopen tot en met februari 2039, blijven een financieel struikelblok vormen.
  • Momenteel voorziet de stad een maandelijkse huur van 3.540 euro. Samen met de jaarlijkse werkingssubsidies, de toelage voor het huisvesten van de jeugdverenigingen en de terugbetaling van de energiekosten van de St-Jozefszaal komt de stad reeds voor 70.000 euro jaarlijks tussen.
  • Aangezien de raad van bestuur de uitbating van het café en de zalen wenst over te dragen aan een zelfstandig uitbater en de notariële afhandeling van het gemeenteraadsbesluit van 28 april 2021 over de gedeeltelijke beëindiging van het recht van opstal en recht van erfpacht, m.b.t. de St-Jozefszaal, problemen stelt, kan er worden voorgesteld om de uitvoering ervan stop te zetten en de financiële afspraken te integreren in de compenserende toelage.
  • De ontwikkeling van dynamische en leefbare dorpen is een prioriteit in het Meerjarenplan 2020-2025 en bijhorende beleidstekst "Project 3990". Bovendien werden de acties rond het verbinden van mensen en verenigingen kracht bijgezet in het achtste Speerpunt "Peer Connect". Ontmoetingscentra spelen hierin een cruciale rol.
  • Het stadsbestuur neemt dan ook het engagement om verenigingen en vrijwilligers blijvend te ondersteunen en hun werking te waarborgen. In dit geval wordt voorgesteld om de leningslasten integraal te dragen en een jaarlijkse werkingssubsidie van 70.000 euro te voorzien.
  • Momenteel is er een jaarlijks budget van 48.500 euro voor de huur van het ontmoetingscentrum en 10.000 euro voor de onderhouds- en energiekosten van de St-Jozefzaal opgenomen in het Meerjarenplan 2020-2025. Dit volstaat niet om het voorstel te financieren. Er dient voor de komende jaren 11.500 euro euro aan bijkomende middelen te worden vrijgemaakt in de eerstvolgende aanpassing van het Meerjarenplan 2020-2025.
  • Het dossier werd besproken met burgemeester Matheï en schepen Nelis.
  • Raadslid Vanderhoydonck gaat zich onthouden en wenst voor fractie Appel dit stemgedrag te verrechtvaardigen. Vorig jaar hebben ze reeds gevraagd een grondige doorlichting te krijgen van de ontmoetingscentra, nu moeten ze over dit punt stemmen zonder dat er een doorlichting geweest is. Het is derhalve moeilijk om zich hier nu over uit te spreken. Het feit dat er een privé-uitbater gezocht wordt zorgt naar analogie met Breugelhoeve ook voor klamme handjes. 
  • Raadslid Reumers stelt zich ook te onthouden. Ze deelt de bezorgdheid van raadslid Vanderhoydonck en wenst eerst eens goed uitgelegd te krijgen wat de situatie nu juist is bij de ontmoetingscentra, want ze weet ook niet wat het gaat geven als je hier gaat werken met een private uitbater. Ze vraagt zich ook af of de verenigingen hier niet gaan onder lijden. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad gaat akkoord met een vervroegde beëindiging de huurovereenkomst met vzw Ontmoetingscentrum Kleine-Brogel en voorziet  jaarlijks een alternatieve financiering via een nominatieve subsidie van 70.000 euro.

Artikel 2

De uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 28 april 2021 over de gedeeltelijke beëindiging van het recht van opstal en recht van erfpacht, m.b.t. de St-Jozefszaal, wordt stopgezet.