Terug
Gepubliceerd op 21/12/2023

2023_GR_00159 - Aanleg van fietspaden N747 - Wijziging ontwerp. - Keuring

Gemeenteraad
wo 22/11/2023 - 20:00 Grote Zaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Voorzitter; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Steven Broekx, Schepen; Lutgarde Ceyssens, Raadslid; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Ria Plasschaert, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00159 - Aanleg van fietspaden N747 - Wijziging ontwerp. - Keuring

Aanwezig

Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Steven Broekx, Lutgarde Ceyssens, Kathleen Soors, Bram Geerits, Ria Plasschaert, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Nico Lenaerts, Mia Soors, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Ellen Reumers, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 25
Kathleen Soors, Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Ria Plasschaert, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Wesley Kolen, Nico Lenaerts, Ellen Reumers, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Steven Broekx, Peter Smeets, Lutgarde Ceyssens, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Dominique Vanderhoydonck, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00159 - Aanleg van fietspaden N747 - Wijziging ontwerp. - Keuring 2023_GR_00159 - Aanleg van fietspaden N747 - Wijziging ontwerp. - Keuring

Motivering

Aanleiding en context

  • De Gemeenteraad van 18 mei 2005 sloot koepelmodule 72030/C met bijhorende moederconvenant 72030/0, af.
  • De Gemeenteraad van 18 mei 2005 keurde de lastvoorwaarden en wijze van gunning voor de aanstelling van de ontwerper 'aanleg fietspaden module 13 langs N747', goed. 
  • Het College van Burgemeester en Schepenen van 7 mei 2007 wees de ontwerpopdracht toe aan Evolta Engineering nv, Koningsstraat 270 te 1210 Brussel. 
  • De Gemeenteraad van 18 juni 2008 sloot samenwerkingsovereenkomst R000507 tussen Stad Peer en Fluvius, destijds Infrax cvba, af met betrekking tot aanleg van riolering. 
  • De Gemeenteraad van 22 december 2014 keurde de onteigeningsplannen van het project goed.
  • De Gemeenteraad van 18 oktober 2017 keurde de gewijzigde onteigeningsplannen, goed. 
  • De Gemeenteraad van 9 oktober 2019 keurde de verlening van de addendum horende bij de koepelmodule 72030/C met bijhorende moederconvenant 72030/0 N747’, goed. 
  • De Gemeenteraad van 18 december 2019 keurde het beleidsplan en financieel meerjarenplan 2020 - 2025 goed. 
  • In haar beleidsplan '20 - '25, '#PROJECT3990' sloot het Stadsbestuur een fietsdeal met haar inwoners om het fietsgebruik te verhogen.
  • De N747 maakt deel van het functioneel fietsroutenetwerk. Op deze verbinding tussen Hechtel-Eksel, Pelt, Peer en Bocholt, ontbreken fietspaden. Evolta Engineering nv werkte als ontwerper de opdracht 'Aanleg fietspaden en riolering langs N747' uit.
  • De Gemeenteraad van 26 mei 2021 keurde de lastvoorwaarden en wijze van gunning goed.
  • Het College van Burgemeester en Schepenen van 18 augustus 2022 keurde de gewijzigde addenda voor de koepelmodule 13 goed.
  • Het College van Burgemeester en Schepenen van 23 december 2022 keurde de toewijzing van de werken aan Deckx Algemene Onderneming NV goed.
  • Binnen het ontwerp werden op 6 verschillende plaatsen middengeleiders voorzien om de snelheid af te dwingen en veilige fietsoversteekplaatsen te kunnen realiseren.
  • Defensie heeft de plannen klaar voor de herinrichting van hun site i.k.v. de F-35.
  • Hiervoor zal een nieuwe wachtpost worden gerealiseerd t.h.v. de gemeentegrens Peer-Bocholt.
  • Voor de nieuwe ingang van defensie is een nieuw kruispunt ontworpen die aansluit op de N747, waarbij het verwachte verkeer zowel fietsers als voertuigen zijn.
  • Om de plannen van Defensie en het fietspadendossier langs de N747 volledig op elkaar af te stemmen heeft er op 13 september 2023 een bijkomende projectstuurgroep plaatsgevonden.
  • Er wordt voorgesteld om de wijzigingen goed te keuren en op te nemen in een addendum op de reeds goedgekeurde projectnota.

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078

Argumentatie

  • Tijdens het overleg werden deze 6 middengeleiders (ref: G1 t.e.m. G6) ontwerpmatig geanalyseerd en geëvalueerd met de nieuwe ingang van defensie (ref: GX)
    • G1: Heufkensstraat:
      • Er werden geen wijzigingen aan de middengeleider vooropgesteld.
    • G2: Vliegveldlaan t.h.v. nr. 31:
      • Er werden geen wijzigingen aan de middengeleider vooropgesteld.
    • G3: Bestaande ingang Defensie:
      • Momenteel is er geen expliciete fietsoversteek voorzien.
        • Fietsoversteek zal worden voorzien.
        • Dit moet niet in de vorm van een bajonet, maar wel een plaats waar fietsers veilig kunnen stilstaan tussen de 2 rijstroken.
      • Defensie heeft bevestigd dat de bestaande ingang als toegang, zowel voor voertuigen als voor fietsers, blijft bestaan voor de komende 10jaar. In de toekomst zal het verkeer geleid worden naar het nieuwe wachthuis en zal het wachthuis te Kaulille enkel nog functioneren als back-up.
      • Agentschap Wegen en Verkeer stelde de noodzaak van middengeleider G3 en G4 in vraag aangezien er tussen deze 2 middengeleiders een nieuwe toegang met middengeleider aangelegd zal worden. Tijdens het overleg zijn de bijkomende voordelen van de middengeleiders op deze locaties besproken, waarna  Agentschap Wegen en Verkeer akkoord gaat om beide middengeleiders te behouden, aangezien:
        • Middengeleiders in combinatie met veilige fietsoversteken bijdragen tot een hogere verkeersveiligheid voor fietsers.
        • Ook hebben middengeleiders een remmend effect voor gemotoriseerd verkeer.
    • G4: Elshoven:
      • MOW vraagt of de bestaande bomen behouden kunnen worden, moest deze asverbreding gesupprimeerd kunnen worden.
        • De bomen dienen gerooid te worden aangezien ze op dit punt te dicht bij de rijweg staan.
        • De bomen worden gecompenseerd door de heraanplanting van nieuwe bomen achter de gracht.
        • Zo kunnen zowel het fietspad als de riolering recht doorgetrokken worden.
    • G5: Zavelstraat:
      • Veilige fietsoversteek is voorzien, indien mogelijk zal deze uitgevoerd worden in bajonet vorm.
    • G6: Marsestraat:
      • Veilige fietsoversteek is voorzien, indien mogelijk zal deze uitgevoerd worden in bajonet vorm.
    • GX: Nieuwe toegang Defensie:
      • Het verwachte verkeer zijn zowel voertuigen als fietsers.
      • De verwachte verkeersintensiteiten worden als volgt ingeschat:
        • Richting het zuiden (de nieuwe ingang) worden 180 voertuigen per dag verwacht.
        • Richting het noorden zullen dit 5 à 10 (grote) voertuigen zijn.
        • Met de meeste voertuigen tijdens de spitsuren.
      • Naast de nieuwe ingang van Defensie ligt ook een erfdienstbaarheidsweg:
        • Dit is een soort circulatie lus op hun terrein, die ook in de toekomst behouden zal blijven.
        • AWV stelt voor om het deel van de lus op te breken, zodat het niet meer uitnodigt om deze toegang te gebruiken.
      • Fietsoversteek ten zuiden van het kruispunt moet aangepast worden:
        • Fietsers komende van Defensie kunnen niet richting Bocholt fietsen.
        • Studiebureau heeft de nodige draaicirkels aangepast in het nieuwe plan.
        • Het dubbelrichtingsfietspad aan noordelijke kant is verbreed.
        • Fietsoversteek zal ook worden voorzien in een bajonet vorm.
    • Conclusie:
      • Voor de nieuwe ingang van defensie is een nieuw kruispunt ontworpen dat aansluit op de N747.
      • Alle voorziene middengeleiders zullen behouden blijven mits optimalisaties zoals hierboven beschreven.

Regelgeving bevoegdheid

2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen, zijnde:

  • De herinrichting van het nieuwe kruispunt voor de nieuwe ingang van defensie die aansluit op de N747
  • Alle voorziene middengeleiders zullen behouden blijven rekening houdend met de voorgestelde optimalisaties.

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord om deze wijzigingen op te nemen in een addendum op de reeds goedgekeurde projectnota.