Terug
Gepubliceerd op 26/10/2023

2023_GR_00119 - Opvolgingsrapportering eerste semester 2023. - Kennisneming

Gemeenteraad
wo 27/09/2023 - 20:00 Grote Zaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Steven Broekx, Schepen; Lutgarde Ceyssens, Raadslid; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur

Afwezig

Ria Plasschaert, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Koen Winters, Voorzitter
2023_GR_00119 - Opvolgingsrapportering eerste semester 2023. - Kennisneming 2023_GR_00119 - Opvolgingsrapportering eerste semester 2023. - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

  • Het artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat er een verplichte opvolgingsrapportering is aan de Gemeenteraad. 
  • Minstens voor het einde van het derde kwartaal moet de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar voorgelegd worden aan de raad. 
  • De opvolgingsrapportering bevat de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen en een overzicht van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar (schema J1 en T2).
  • De rapportering bevat ook de wijzigingen die het bestuur mogelijks heeft doorgevoerd in de assumpties bij de opmaak van het (aangepaste) meerjarenplan en eventuele wijzigingen in de financiële risico's.
  • Daarnaast is het bestuur vrij om zelf nog extra elementen in de opvolgingsrapportering op te nemen.

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078

Regelgeving

Artikel 263 Decreet Lokaal Bestuur.

Argumentatie

  • Het is de bedoeling om vanuit het luik 'opvolging van de prioritaire acties' een stand van zaken te kunnen halen die zicht geeft op de uitvoering van het meerjarenplan. 
  • Er werd gekozen voor een visuele rapportering  in PowerBI. 
  • Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van data waarover we intern beschikken. Voor sommige data werd gebruik gemaakt van andere data, maar deze data zijn minder actueel. Waar (nog) geen cijfers aangeleverd konden worden, is een korte beschrijving opgenomen. 
  • Er is een powerBI opgemaakt per prioritair actieplan of 'Speerpunt'. 
  • Per powerBI zijn telkens alle onderliggende acties te vinden, alsook algemene cijfers die zicht geven op de invulling van de prioritaire actieplannen. 
  • PowerBI heeft het voordeel dat de data 'interactief' zijn: d.w.z. dat er doorgeklikt kan worden op de verschillende grafieken om zo tot meer gedetailleerde informatie te komen. 
  • De rapporten zullen via de website ontsloten worden voor de inwoners.

Regelgeving bevoegdheid

2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering voor het eerste semester 2023.