Terug
Gepubliceerd op 26/05/2023

2023_GR_00027 - Rapport organisatiebeheersing 2022. - Kennisneming

Gemeenteraad
wo 26/04/2023 - 20:00 Grote Zaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Lutgarde Ceyssens, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Ria Plasschaert, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Koen Winters, Voorzitter
2023_GR_00027 - Rapport organisatiebeheersing 2022. - Kennisneming 2023_GR_00027 - Rapport organisatiebeheersing 2022. - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

  • Het organisatiebeheersingssysteem is volgens het Decreet Lokaal Bestuur het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
    • De vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst.
    • Wetgeving en procedures naleeft.
    • Over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt.
    • Op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet.
    • De activa beschermt en fraude voorkomt.
  • Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam en goedgekeurd door de gemeeneraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
  • Het nieuwe kader organisatiebeheersing werd goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn op 28 september 2022.

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078

Regelgeving

Artikel 217 en volgende Decreet Lokaal Bestuur.

Kader organisatiebeheersing goedgekeurd door de raden in september 2022.

Argumentatie

  • Artikel 219 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.
  • Artikel 219 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt eveneens dat de rapportering over een bepaald jaar dient te gebeuren voor 30 juni van het daaropvolgende jaar. 
  • Gegeven de geïntegreerde samenwerking tussen stad en OCMW Peer wordt een gezamenlijk rapport opgemaakt voor beide besturen.
  • Het rapport volgt de structuur geadviseerd door Audit Vlaanderen en de thema's die in de leidraad 'organisatiebeheersing voor lokale besturen' zijn uitgewerkt.

Regelgeving bevoegdheid

2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het rapport organisatiebeheersing 2022.