Terug
Gepubliceerd op 26/05/2023

2023_GR_00039 - Reglement burgerbudgetten. - Keuring

Gemeenteraad
wo 24/05/2023 - 20:00 Kleine zaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Voorzitter; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Lutgarde Ceyssens, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur

Afwezig

Ria Plasschaert, Raadslid

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00039 - Reglement burgerbudgetten. - Keuring

Aanwezig

Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Lutgarde Ceyssens, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Ellen Reumers, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 24
Kathleen Soors, Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Wesley Kolen, Nico Lenaerts, Ellen Reumers, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Steven Broekx, Peter Smeets, Lutgarde Ceyssens, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Dominique Vanderhoydonck, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00039 - Reglement burgerbudgetten. - Keuring 2023_GR_00039 - Reglement burgerbudgetten. - Keuring

Motivering

Aanleiding en context

  • In het meerjarenplan 2020-2025 staat participatie centraal en wordt aan de inwoners een duidelijke stem gegeven in de beleidsvoorbereiding.
  • De Stad Peer heeft intussen een ruim aanbod aan participatiemogelijkheden en wenst het aanbod nog uit te breiden.
  • In het kader van het project 'Dynamisch Dorp' krijgt elk dorp reeds een budget ter beschikking voor de realisatie van projecten binnen het dorp.
  • Daarnaast kunnen ook burgerbudgetten gelanceerd worden die verder gaan dan een realisatie voor een specifiek dorp en iets kunnen betekenen voor een bredere groep inwoners.
  • Er wordt voorgesteld om in 2023 één projectoproep te lanceren die focust op het bestrijden van armoede en sociale ongelijkheid. 
  • In het meerjarenplan 2020-2025 is er 75.000 euro voorzien (25.000 euro per jaar). Er wordt voorgesteld om in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 25.000 euro te verschuiven van 2025 naar 2023.

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078

Argumentatie

  • De toepassing van de burgerbudgetten wordt vastgelegd in een reglement burgerbudgetten dat voorgelegd wordt aan de gemeenteraad. 
    • Doelgroep
      • Volgende personen en organisaties kunnen een projectvoorstel indienen.
        • Natuurlijke personen die minstens 16 jaar oud zijn en gedomicilieerd zijn in Peer;
        • Feitelijke verenigingen waarvan minstens een meerderheid van de leden gedomicilieerd is in Peer en waarbij een deel van de activiteiten op het grondgebied van de stad Peer plaatsvindt of voor de inwoners van Peer bestemd is;
        • Verenigingen zonder winstoogmerk (VZW’s) met een maatschappelijke zetel in Peer en waarvan een deel van de activiteiten op het grondgebied van de stad Peer plaatsvindt of voor de inwoners van Peer bestemd is;
        • Ondernemingen conform artikel I.1,1° van het Wetboek Economisch Recht, met maatschappelijke zetel in Peer;
        • Een samenwerking tussen verschillende feitelijke verenigingen en/of VZW’s en/of ondernemingen zoals hierboven beschreven.
      • Elke projectindiener kan per projectoproep één projectvoorstel indienen
    • Welke projecten komen in aanmerking?
      • De projecten moeten het bestrijden van armoede en sociale ongelijkheid als hoofddoel hebben.
      • Daarnaast moet aan verschillende andere voorwaarden voldaan zijn:
        • Het project moet uitgevoerd worden in Peer;
        • Het project is gericht op de inwoners van Peer;
        • Het project dient het algemeen belang en heeft geen commerciële doestelling;
        • Het project heeft een openbaar karakter en vindt niet plaats in de privésfeer;
        • Het project kan door de indieners zelf op voldoende autonome wijze uitgevoerd en gerealiseerd worden binnen één jaar na de beslissing tot goedkeuring van het burgerbudget;
        • Het project mag niet ingaan tegen genomen beslissingen of beslist beleid van stad of OCMW Peer;
        • Het project mag geen concrete actie zijn uit het meerjarenplan van stad en OCMW Peer;
        • Het project heeft geen uitgesproken religieus, ideologisch of politiek karakter;
        • Het project heeft een minimale omvang waarbij voor minstens 1.000 euro kosten gemaakt zullen worden;
        • Voor elk project mag een maximaal budget van 10.000 euro (inclusief BTW) worden gevraagd. Dit mag worden aangevuld met eigen middelen; 
        • In het project wordt Nederlands als voertaal gebruikt.
    • Financiële bepalingen
      • In het reglement burgerbudgetten worden bepalingen opgenomen die bepalen welke kosten wel en niet in aanmerking komen voor een subsidie. 
      • Ook worden de nodige bepalingen omtrent cofinanciering opgenomen in het reglement. 
      • Na de goedkeuring van het burgerbudget door het college van burgemeester en schepenen kunnen de weerhouden projecten gebruik maken van het toegekende subsidiebedrag en een terugbetaling van de gemaakte kosten opvragen bij stad of OCMW Peer. 
      • Er kan slecht overgegaan worden tot uitbetaling van een gemaakte kost wanneer voldaan is aan de voorwaarden van het regelement en de nodige verantwoordingsstukken (facturen, onkostennota’s) kunnen voorgelegd worden.
      • Ook dient men een vergelijking van meerdere offertevragen te kunnen voorleggen waardoor keuze van de meest voordelige leverancier verantwoord wordt.
      • Om de gemaakte kost te kunnen uitbetalen aan de projectindieners, dienen de projectindieners te beschikken over een bankrekening op naam van de feitelijke vereniging, VZW of onderneming. Wanneer de projectindiener een natuurlijk persoon is, dient met een bankrekening door te geven die uitsluitend bestemd is voor het realiseren van het projectvoorstel.
      • In uitvoering van de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen kunnen stad en OCMW Peer controle uitvoeren om de aanwending van de projectsubsidies te controleren. Het college van burgemeester en schepenen kan eenzijdig de juistheid van de verstrekte gegevens laten onderzoeken. Een uitbetaald subsidiebedrag kan geheel of gedeeltelijk teruggevorderd worden indien de projectindiener één of meer afspraken voortvloeiend uit dit reglement niet nakomt.
    • Indienen projectvoorstel
      • Kandidaat-indieners hebben de mogelijkheid om hun ontwerp van projectvoorstel vooraf af te toetsen bij de betrokken diensten van stad of OCMW Peer om ideeën te verfijnen, samen op zoek te gaan naar potentiële partners, de haalbaarheid van het projectvoorstel te screenen,… Dit aanbod is geheel vrijblijvend en geen voorafname op de verdere beoordeling van het projectvoorstel.
      • Na een projectoproep dient men voor een deadline, die bepaald wordt door het college van burgemeester en schepen, via een online aanvraagformulier een projectvoorstel in te dienen.
    • Beoordeling ontvankelijkheid
      • De betrokkenen dienst van stad of OCMW Peer kijkt na of de ingediende projectvoorstellen voldoen aan de ontvankelijkheidscriteria en geeft hierover advies aan het college van burgemeester en schepenen.
      • Vervolgens wordt de lijst van ingediende projectvoorstellen en het bijhorende advies over de ontvankelijkheidsbeoordeling voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. 
      • Het college van burgemeester en schepenen neemt dan een gemotiveerde beslissing over de ontvankelijkheid van alle ingediende projectvoorstellen.
    • Jureringsprocedure
      • De beoordeling van de ontvankelijk verklaarde projecten gebeurt door een expertenjury. 
      • De expertenjury wordt vastgelegd door het college van burgemeester en schepenen en bestaat minstens uit één onafhankelijk expert die affiniteit heeft met het thema armoede en sociale ongelijkheid, minstens één medewerker van het team Welzijn, minstens één medewerker van het team Communicatie & ICT, minstens één vertegenwoordiger uit het college van burgemeester en schepenen en minstens één inwoner van Peer. 
      • Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de exacte deadline voor afleveren van een definitieve scores na een juryoverleg.
      • Elke expert evalueert individueel de projectvoorstellen op basis van de beoordelingscriteria opgenomen in het reglement en geeft elk projectvoorstel een score op 100.
      • Tijdens een juryoverleg bepaalt de jury de definitieve score op 100 voor elk projectvoorstel. Het juryverslag wordt door alle juryleden goedgekeurd.
      • Op basis van de eindscore wordt door de expertenjury een rangorde opgemaakt van alle beoordeelde projectvoorstellen. Deze rangorde wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Bij een ex-aequo bepaalt het college van burgemeester en schepenen de definitieve rangorde van de projectvoorstellen met dezelfde score. 
    • Toekennen subsidiebedrag
      • Op basis van de rangorde, het toe te kennen subsidiebedrag en de beschikbare subsidiekredieten neemt het college van burgemeester en schepenen een beslissing tot subsidiëring. Het college van burgemeester en schepenen volgt hierbij de rangorde tot de kredieten ontoereikend zijn geworden om het toe te kennen subsidiebedrag voor een projectvoorstel toe te kennen.
    • Projectuitvoering en opvolging
      • De betrokken diensten van stad of OCMW Peer volgen de concrete uitvoering van het project op. Hiertoe geeft de projectindiener minstens om de vier maanden een stand van zaken door.
      • De projectindieners krijgen na de beslissing tot goedkeuring van het burgerbudget één jaar de tijd om het project te realiseren. Uiterlijk 14 dagen later bezorgt de projectindiener via e-mail aan de betrokken dienst van stad of OCMW Peer een prestatieverslag met een overzicht van de activiteiten, de effectieve kosten en de bijhorende verantwoordingsstukken (facturen en onkostennota’s). 
      • Het reglement bevat ook bepalingen i.v.m. overmacht.

Regelgeving bevoegdheid

2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement burgerbudgetten goed.