Terug
Gepubliceerd op 24/03/2023

2023_GR_00014 - Lokaal Energie- en Klimaatpact - rapportering 2022. - Kennisneming

Gemeenteraad
wo 15/02/2023 - 20:00 Grote zaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Voorzitter; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Lutgarde Ceyssens, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Ria Plasschaert, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur

Afwezig

Nico Lenaerts, Raadslid

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Koen Winters, Voorzitter
2023_GR_00014 - Lokaal Energie- en Klimaatpact - rapportering 2022. - Kennisneming 2023_GR_00014 - Lokaal Energie- en Klimaatpact - rapportering 2022. - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

  • Op 07-03-2018 keurde de Gemeenteraad het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie 2030 goed.
  • Op 11-03-2020 keurde de Gemeenteraad het gemeentelijke Klimaatactieplan goed.
  • Op 04-06-2021 keurde de Vlaamse Regering het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed.
  • Op 22-09-2021 keurde de Gemeenteraad de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed.
  • Op 08-07-2022 keurde de Vlaamse Regering de subsidiëring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 goed.
  • Op 23-11-2022 keurde de Gemeenteraad de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed 2.0 goed.
  • Uiterlijk op 1 maart 2023 wordt een rapportering over het jaarlijks opvolgmoment van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ingediend nadat dit aan de gemeenteraad is voorgelegd.

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078

Argumentatie

  • Wereldwijd leidt de uitstoot van broeikasgassen tot een opwarming van de aarde met klimaatverandering tot gevolg. De gevolgen van klimaatverandering worden steeds duidelijker via extremere weersomstandigheden. Een lokale overheid is direct en indirect mee verantwoordelijk voor de broeikasgasemissies als gevolg van het gebruik van energie in het kader van menselijke activiteit.
  • Veel van de maatregelen ter vermindering van de vraag naar energie, ter bevordering van het gebruik van duurzame energie en ter bestrijding van de klimaatverandering vallen onder de bevoegdheden van de lokale overheden en kunnen zonder de steun van de lokale overheden niet worden uitgevoerd.
  • In het Meerjarenplan zijn budgetten voorzien voor de uitrol van een beleidsplan voor een sterk en slim Peer. Inzake klimaatdoelstellingen zijn er naast de algemene werking ook de speerpunten: 'Peer werkt aan een duurzame stad via een ambitieus klimaatbeleid' en 'Peer sluit een Fietsdeal af met zijn inwoners' die het streven naar een vermindering van een CO2-uitstoot en het veerkrachtiger maken van de stad tegen extremere weersomstandigheden mogelijk zullen maken.
  • Vlaanderen heeft de doelstellingen vertaald in vier werven welke op Vlaams niveau gehaald moeten worden en niet per gemeente. Als deelnemende gemeente wordt actie ondernomen in de mate dat dit mogelijk is. Deze acties in Peer ter ondersteuning van de werven, sluiten gedeeltelijk aan op de speerpunten van het Meerjarenplan van Peer.
  • Voor de rapportage maakt Vlaanderen gebruik van centrale databanken. De datadoorstroming daarvan ondervindt nog problemen waardoor niet voor alle doelstellingen gegevens beschikbaar zijn, ofwel niet volledig zijn. 
  • Als eerste rapportage werden onderstaande cijfers bekomen enerzijds van de stadsdiensten, anderzijds van de Vlaamse databanken.
  • Om burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen, leidden verschillende acties in de periode van 01-01-2021 tot 31-12-2022 tot volgende resultaten:
    • Werf 1 'Laten we een boom opzetten': 
      • aanplant van bomen: 2572 stuks;
      • aanplant van haag: 336 m;
      • bijkomend zijn er in Peer nog andere acties uitgerold in kader van de vergroening in Peer:
        • waardevolle bomen advies en onderhoud: 56 bomen in 2021 en 64 in 2022;
        • Tuinrangerbezoeken: 42 in 2022;
    • Werf 2 'Verrijk je wijk'
      • collectief georganiseerde energiebesparende renovaties: 1 waarnaast door Fluvius premies werden uitbetaald voor 30 dak- of zoldervloerisolatie, 21 muurisolatie, 9 vloer- of kelderisolatie, 47 hoogrendementsbeglazing, 1 zonneboiler, 3 condensatieketels, 3 warmtepompen;
      • klimaattafels: deze worden georganiseerd wanneer het ontzorgings- en begeleidingstraject van energetische renovaties start in 2023;
    • Werf 3 'Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar'
      • plaatsing van laadpunten: 19;
      • een bijkomende koolstofvrije deelwagen is voorzien in 2023;
      • nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad: 1000 m waarvan 500 m in de Molenstraat en 500m in de Broekstraat in 2022;
      • bijkomend zijn er in Peer nog andere acties uitgerold in kader van de duurzame mobiliteit:
        • fietsproject High Five 2022: 126.602 km gefietst 
        • ProPeer-fietsen en toeristische fietsen: 352 ontleningen in 2021 en 496 ontleningen in 2022
        • aantal fietsers door de fietsstraat: 138.240 in 2021 en 185.992 in 2022;
    • Werf 4 'Water het nieuwe goud'
      • actie omtrent hemelwateropvang zullen starten in 2023 wanneer het ontzorgings- en begeleidingstraject van energetische renovaties loopt.
  • Het engagement van het lokale bestuur: 
    • het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken: dit is in orde voor Peer;
    • tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden: de verleddingsgraad in Peer is momenteel 39,91%;
    • gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen: dit bedraagt momenteel + 2,51%
      • ingrepen aan Poorthuis (dakisolatie, renovatie stookinstallatie, nieuwe ramen), gebouwen Technische dienst (zonnepanelen), afstoten oud gemeentehuis Grote Brogel en verhuis van Dienstencentrum (naar nieuwbouw) zullen in de toekomst de besparing versnellen;
    • reductie van de CO2-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren: samen met Fluvius is het energiezorgplan opgestart en momenteel bedraagt dit + 17,11%; 
      • ingrepen aan Poorthuis (dakisolatie, renovatie stookinstallatie, nieuwe ramen), gebouwen Technische dienst (zonnepanelen), afstoten oud gemeentehuis Grote Brogel en verhuis van Dienstencentrum (naar nieuwbouw) zullen in de toekomst de reductie versnellen;
    • er is bewust nog niet gekozen om volgende zaken op te nemen in de rapportering van 2022:
      • het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen door heffingen op hernieuwbare energie installaties af te bouwen tegen ten laatste 2025;
      • lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken.
  • De doelstellingen zijn bepaald voor Vlaanderen, gemeenten worden niet aangesproken op het niet behalen van een doelstelling op gemeentelijk niveau.

Regelgeving bevoegdheid

2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad neemt kennis van de rapportering over het Lokaal Energie- en Klimaatpact.