Terug
Gepubliceerd op 19/12/2022

2022_GR_00155 - Aanpassing reglement verwaarloosde woningen en gebouwen. - Keuring

Gemeenteraad
wo 14/12/2022 - 20:30 Grote Zaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Hendrik Swennen; Jo Sclep, Algemeen directeur

Afwezig

Liesbeth Diliën, Schepen; Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00155 - Aanpassing reglement verwaarloosde woningen en gebouwen. - Keuring

Aanwezig

Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Yoshi Gordijn, Ellen Reumers, Dominique Vanderhoydonck, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 20
Kathleen Soors, Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Yoshi Gordijn, Wesley Kolen, Nico Lenaerts, Ellen Reumers, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Steven Broekx, Sigrid Cornelissen, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Dominique Vanderhoydonck, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00155 - Aanpassing reglement verwaarloosde woningen en gebouwen. - Keuring 2022_GR_00155 - Aanpassing reglement verwaarloosde woningen en gebouwen. - Keuring

Motivering

Aanleiding en context

  • Het huidige belastingreglement verwaarloosde woningen en gebouwen werd goedgekeurd op 25 november 2020 door de Gemeenteraad en geldt voor de periode van 1 januari 2021 tot 31 december 2025.
  • Een woning of gebouw geldt als verwaarloosd wanneer het ernstige, zichtbare en storende gebreken of tekenen van verval vertoont aan buitenmuren, voegwerk, schoorstenen, dakbedekking, dakgebinte, buitenschrijnwerk, kroonlijst of dakgoten (Art. 25 van het Heffingsdecreet van 22 augustus 1995). Gemeenten kunnen de nadere invulling van deze definitie en de procedure voor de vaststelling van verwaarlozing regelen in een gemeentelijk reglement. 
  • Verwaarlozing van woningen en gebouwen moet voorkomen en bestreden worden op het grondgebied van Peer om de verloedering van de leef- en woonomgeving tegen te gaan. Het is bovendien wenselijk dat het op het grondgebied van de gemeente beschikbare patrimonium voor wonen optimaal benut wordt. Het is daarbij nuttig om een geïntegreerd beleid te voeren waarbij ingezet wordt op de bestrijding van leegstand én verwaarlozing. Verwaarloosde woningen en gebouwen nemen bovendien ruimte in beslag. De ecologische en maatschappelijke druk om ruimte zuinig en zorgvuldig te gebruiken, neemt steeds toe.
  • Jaarlijks wordt het leegstandsregister gescreend op verwaarlozing. Er wordt ook samengewerkt met de wijkpolitie om panden te melden, alsook intern via andere diensten. Er kan op termijn ook gekozen worden voor de straat per straat methode.
  • Binnen het huidige verwaarlozingsreglement worden de vaststellingen gedaan aan de hand van een technisch verslag met 18-puntensysteem. En technisch verslag met puntensysteem wordt door Wonen-Vlaanderen echter aanzien als achterhaald, waarbij een registratie met een beschrijvend verslag enkele duidelijke voordelen heeft en de voorkeur geniet. 
  • De registratie met een beschrijvend verslag geeft meer duidelijkheid voor de eigenaar, aangezien de gemeente volledig opsomt welke ernstige gebreken moeten weggewerkt worden. Daarnaast geeft een beschrijvend verslag minder aanleiding tot discussie, aangezien men niet meer hoeft te beoordelen of iets min of meer algemeen aanwezig is of niet.
  • Aan de hand van een beschrijvend verslag worden objectieve en controleerbare vaststellingen gedaan om te bepalen of het gaat om verwaarlozing. Het beschrijvend verslag is een bijlage van het reglement.
  • Er staan momenteel 6 panden in het verwaarlozingsregister.
  • Het reglement dient opgeheven te worden en vervangen door een aangepaste versie, met ingang van 1 januari 2023.

Regelgeving

Artikel 40 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.”

Artikel 41 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen toekomt aan de gemeenteraad.

De Omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Artikel 170 §4 van de Grondwet.

Het decreet van  30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.

Het decreet van 22 december 1995 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1996.

Het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode dat de gemeente aanstelt als coördinator en regisseur van het lokale woonbeleid.

Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2019 waarin deze besliste om de voortzetting van de IGS “Kwalitatief wonen in Bocholt en Peer” goed te keuren en waarbij er gekozen werd voor de aanvullende activiteit “verwaarloosde gebouwen en woningen opsporen, registreren en aanpakken”.

Het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten.

Argumentatie

  • Aanpassingen, geheel werd nagelezen door Wonen-Vlaanderen:
    • Artikel 2. Vaststelling van verwaarlozing. Het technisch verslag horende bij het reglement van 25 november 2020 werd vervangen door een beschrijvend verslag. In het beschrijvend verslag wordt een woning of gebouw beschouwd als verwaarloosd, wanneer er ernstige zichtbare en storende gebreken of tekenen van verval worden vastgesteld aan de buitenmuren, het voegwerk, de schoorstenen, de dakbedekking, het dakgebinte, het buitenschrijnwerk, de kroonlijst of de dakgoten. Als een onafgewerkte woning of bijgebouw niet winddicht is binnen de vijf jaar na goedkeuring van de definitieve stedenbouwkundige vergunning of omgevingsvergunning, wordt deze vastgesteld als zijnde verwaarloosd. In het beschrijvend verslag wordt in het bijzonder gelet op onderstaande vier categorieën;
      • de water- of winddichtheid is aangetast en/of
      • de stabiliteit is aangetast en/of
      • onderdelen dreigen los te komen en/of
      • voorgaande gebreken met voorlopige of ontoereikende maatregelen werden verholpen.
    • Artikel 3. Gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen. In het register worden onderstaande minimale gegevens opgenomen;
      • het adres van de verwaarloosde woning of het verwaarloosde gebouw;
      • de kadastrale gegevens van de verwaarloosde woning of het verwaarloosde gebouw;
      • de identiteit en het adres van alle zakelijk gerechtigden;
      • het nummer en de datum van de administratieve akte;
      • de gebreken en tekenen van verval die aanleiding gaven tot de opname a.d.h.v. een beschrijvend verslag;
      • de eventuele ligging binnen de grenzen van een door de bevoegde overheid goedgekeurd onteigeningsplan;
      • minstens één foto van de woning en/of het gebouw. 
    • Artikel 4. Registratie van verwaarloosde woningen en gebouwen. Een verwaarloosde woning of gebouw wordt opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen aan de hand van een genummerde administratieve akte waarvan minstens één foto wordt toegevoegd. De administratieve akte bevat een beschrijvend verslag met een opsomming van alle gebreken die aanleiding gaven tot opname in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen. De datum van vaststelling is de datum van de administratieve akte, en geldt eveneens als opnamedatum in het verwaarlozingsregister.
    • Artikel 5. Kennisgeving van de voorgenomen registratie. Deze kennisgeving bevat:
      • de genummerde administratieve akte;
      • het beschrijvend verslag;
      • informatie over de gevolgen van de registratie, inclusief verwijzing naar dit reglement;
      • informatie over de bezwaarprocedure tegen de opname in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen;
      • informatie over de mogelijkheid tot schrapping uit het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen.
    • Artikel 7. Schrapping uit het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen. De registerbeheerder schrapt een woning of een gebouw uit het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen wanneer de zakelijk gerechtigde bewijst dat de woning of het gebouw geen indicaties van verwaarlozing meer vertoont die beschreven werden in het beschrijvend verslag, vermeld in artikel 2.
    • Artikel 9. belastingstermijn en belastbare grondslag. Het belastingreglement, goedgekeurd op 25 november 2020, wordt opgeheven en vervangen door dit reglement met ingang van 1 januari 2023. Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een gemeentebelasting gevestigd op de woningen en gebouwen die, gedurende minstens twaalf opeenvolgende maanden opgenomen zijn in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen.
    • Artikel 12. VrijstellingenDe belastingplichtige die het zakelijke recht heeft op één enkele woning, bij uitsluiting van enig ander gebouw of enig andere woning, en die als houder van het recht de woning uitsluitend gebruikt als hoofdverblijfplaats. De vrijstelling geldt uitsluitend voor het eerste belastingjaar conform dit belastingreglement.
  • Ter ondersteuning van de onderzoeker werd er een technische vaststellingsfiche opgesteld als intern werkdocument. Dit werkdocument is geheel vrijblijvend te gebruiken tijdens een controle ter plaatse. De Gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het werkdocument. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt het reglement verwaarloosde woning en gebouwen, zoals gehecht aan dit besluit, goed.

Artikel 2

De Gemeenteraad keurt het beschrijvend verslag, een verplichte bijlage aan het reglement zoals gehecht aan dit besluit, goed.

Artikel 3

De Gemeenteraad neemt kennis van het technische vaststellingsfiche, een vrijblijvend te gebruiken intern werkdocument voor de onderzoeker.

Artikel 4

De Gemeenteraad heft het reglement 'aanpassing verwaarloosde woningen en gebouwen', zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad in zitting van 25 november 2020 op.