Terug
Gepubliceerd op 25/11/2022

2022_GR_00124 - Toegevoegd agendapunt door N-VA: GAS 5. - Keuring

Gemeenteraad
wo 26/10/2022 - 20:00 Grote Zaal
Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Steven Matheï, Voorzitter; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Lutgarde Ceyssens, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Ria Plasschaert, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Hendrik Swennen; Jo Sclep, Algemeen directeur

Afwezig

Koen Winters, Voorzitter; Peter Smeets, Raadslid

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00124 - Toegevoegd agendapunt door N-VA: GAS 5. - Keuring

Aanwezig

Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Lutgarde Ceyssens, Kathleen Soors, Bram Geerits, Ria Plasschaert, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Yoshi Gordijn, Ellen Reumers, Dominique Vanderhoydonck, Wesley Kolen, Els Vossen, Hendrik Swennen, Jo Sclep
Stemmen voor 4
Wesley Kolen, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put
Stemmen tegen 16
Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Yoshi Gordijn, Nico Lenaerts, Steven Broekx, Lutgarde Ceyssens, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Dominique Vanderhoydonck, Hendrik Swennen
Onthoudingen 3
Kathleen Soors, Ria Plasschaert, Ellen Reumers
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00124 - Toegevoegd agendapunt door N-VA: GAS 5. - Keuring 2022_GR_00124 - Toegevoegd agendapunt door N-VA: GAS 5. - Keuring

Motivering

Aanleiding en context

  • Voor de realisatie van het project Vision Zero, het project waarmee overheden het aantal verkeersslachtoffers tot nul willen herleiden tegen 2050, zet de Vlaamse Regering onder meer sterk in op handhaving. In het Vlaamse regeerakkoord werd de mogelijkheid voor lokale besturen opgenomen om onder bepaalde voorwaarden GAS-boetes uit te schrijven voor kleine verkeersovertredingen (GAS: gemeentelijke administratieve sanctie). 
  • Die ambitie werd verwezenlijkt op 1 februari 2021, want vanaf die datum kunnen lokale besturen in Vlaanderen beperkte snelheidsovertredingen op wegen waar een maximumsnelheid van 30 of 50 km/uur geldt, bestraffen met een GAS-boete.
  • Op die manier krijgen de lokale besturen een stuk meer autonomie om het verkeersveiligheidsbeleid op hun grondgebied uit te stippelen en gerichter te handhaven. Het grote voordeel voor de steden en gemeenten is dat ze zelf de inkomsten van de overtredingen ontvangen. De lokale besturen kunnen die opbrengsten op hun beurt dan weer investeren in de lokale verkeersveiligheid.
  • De gemeenteraden kunnen alleen administratieve geldboetes bepalen als cumulatief aan de volgende vijf voorwaarden voldaan wordt:
    1. De snelheidsovertreding wordt begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km/uur;
    2. De toegelaten maximumsnelheid wordt met ten hoogste 20 km/uur overschreden. Volgens het Hof van Cassatie mag alleen rekening gehouden worden met de gecorrigeerde snelheid en voor snelheden van 30 tot 100 km/uur bedraagt de maximaal toelaatbare fout 6 km/uur;
    3. Het gaat om een snelheidsovertreding die is vastgesteld met automatisch werkende toestellen die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;
    4. De snelheidsovertreding wordt begaan door meerderjarige natuurlijke personen of door een rechtspersoon;
    5. Er wordt niet gelijktijdig een andere overtreding vastgesteld.

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078

Argumentatie

  • De stad beschikt reeds sinds 2016 over een met eigen middelen gefinancierde (110.000 euro) trajectcontrole in een zone 30, lopende van aan het begin van de Kerkstraat tot het einde van de ­Oudestraat.
  • De stad heeft plannen om te investeren in een nieuwe trajectcontrole in een zone 50, tussen het kruispunt met Ondermeel en de rotonde Oostweg.
  • De stad voldoet voor de twee bovenstaande trajectcontroles cumulatief aan de vijf vooropgestelde voorwaarden.
  • GAS snelheid kan ook worden ingezet in het kader van bemande toestellen die in het bezit zijn van het lokaal bestuur of haar politiedienst.
  • De opbrengsten van overtredingen gaan momenteel naar het federale Verkeersveiligheidsfonds. Indien de Gemeenteraad de geldboetes bepaalt, worde die snelheidsovertredingen niet langer strafrechtrechtelijk bestraft. Hierdoor vloeien de inkomsten van de verkeersovertredingen vanaf dan rechtstreeks naar de stad Peer in plaats van naar het Verkeersveiligheidsfonds.
  • De burgemeester stelt dat cd&v haar stemgedrag wenst te verrechtvaardigen. Ze stemmen tegen omdat momenteel verschillende opties worden bekeken binnen de politiezone. Naast GAS 5, waar de opvolging op lokaal niveau dient te gebeuren, wordt er federaal ook gewerkt aan een crossborder-systeem. Dit laatste systeem zou volledig federaal opgevolgd worden en het lokaal bestuur zou enkel een kleine administratieve kost per boete betalen. Bovendien zou dit systeem een beter zicht op recidivisten geven. Om een weloverwogen keuze te maken, is het noodzakelijk een duidelijk zicht te hebben op beide systemen. 
  • Kathleen Soors wenst het stemgedrag van Appel te verrechtvaardigen. Ze gaan zich onthouden omdat de burgemeester heeft gesteld dat de twee systemen naast mekaar gelegd worden.

Regelgeving bevoegdheid

2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad gaat niet akkoord om het College van Burgemeester en Schepenen te belasten met de opdracht om te onderzoeken of en hoe GAS 5 kan geïmplementeerd worden in Peer.