Terug
Gepubliceerd op 29/04/2022

2022_GR_00025 - Toegevoegd agendapunt door onafhankelijk raadslid Peter Smeets: Nooddorp vluchtelingen Oekraïne. - Keuring

Gemeenteraad
wo 23/03/2022 - 20:00 Grote zaal
Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Lutgarde Ceyssens, Schepen; Bram Geerits, Raadslid; Ria Plasschaert, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur

Afwezig

Kathleen Soors, Raadslid

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Koen Winters, Voorzitter
2022_GR_00025 - Toegevoegd agendapunt door onafhankelijk raadslid Peter Smeets: Nooddorp vluchtelingen Oekraïne. - Keuring 2022_GR_00025 - Toegevoegd agendapunt door onafhankelijk raadslid Peter Smeets: Nooddorp vluchtelingen Oekraïne. - Keuring

Motivering

Aanleiding en context

  • Met de inval van Rusland in Oekraïne is er in Europa een humanitaire crisis ontstaan van ongeziene omvang. Miljoenen Oekraïners zijn hun land ontvlucht om te ontkomen aan de oorlog. In gans Europa is er een grote nood aan opvang voor deze mensen. Momenteel gaat het meestal over alleenstaande vrouwen, vrouwen met kinderen of oudere koppels, gezien mannen in de leeftijdscategorie 18-60 jaar Oekraïne niet mogen verlaten.
  • Naast plaatsen voor de initiële noodopvang op korte termijn (en waarvan onze burgemeester in de pers al liet optekenen dat Peer de mogelijke opvang van 40 à 50 mensen onderzoekt) zoekt Vlaanderen naar locaties om tegen half juni nooddorpen in te richten waar Oekraïners over een woongelegenheid kunnen beschikken die toelaat een zelfstandig leven op te bouwen.
  • Vlaanderen zal instaan voor de financiering en zal ook een regeling uitwerken voor de vergunningen. Er wordt aan steden en gemeenten gevraagd gronden ter beschikking te stellen. Dit zouden goed ontsloten locaties moeten zijn met de nodige faciliteiten in de onmiddellijke omgeving (openbaar vervoer, scholen, werkgelegenheid, winkels,…).

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078

Argumentatie

  • Afgelopen jaar kocht de stad een stuk grond aan in Wijchmaal, dat vrijwel perfect voldoet aan deze vereisten. Meer zelfs, weinig steden of gemeenten zullen de beschikking hebben over een stuk grond dat dermate voldoet aan de gestelde voorwaarden, wat Peer de gelegenheid biedt hierin een voortrekkersrol te spelen. Het betreft een perceel van ruim 4 ha, gelegen palend aan het centrum van Wijchmaal waarvoor de stad zelf de eerste decennia geen invulling voorzien heeft. Deze locatie bevindt zich op wandelafstand van winkels, scholen, openbaar vervoer (o.a. het geplande Hoppinpunt) en een groot kerkdorp zoals Wijchmaal biedt ook mogelijkheden naar werkgelegenheid voor de bewoners van het nooddorp. De locatie is aangegeven op bijgevoegde kaart.
  • Gezien de snelheid waarmee men de nooddorpen wil optrekken, zullen de woongelegenheden meer dan waarschijnlijk van het type “Tiny Houses” zijn, een concept dat overgewaaid komt uit Amerika en flink aan het opkomen is in Nederland en België.
  • Het mobiele karakter van zulke woningen biedt bovendien opties voor het gebruik van de woningen indien na afloop van de crisis deze dorpen geen permanent karakter krijgen (ze kunnen bijvoorbeeld ingezet worden als kangoeroewoning).
  • Evenmin is het uitgesloten dat Vlaanderen beslist deze dorpen een permanent karakter te geven om tegemoet te komen aan de steeds duurder wordende woningmarkt en zo een alternatief biedt als starterswoning aan jongeren of als kleinere woongelegenheid voor ouderen maar ook als levenslange woning voor mensen die zich vinden in het concept van Tiny Houses.
  • Raadslid Smeets wenst dan ook volgende 3 punten ter stemming voor te leggen:
    • De stad Peer stelt zich kandidaat om een nooddorp in te (laten) richten voor het opvangen van Oekraïners die hun land verlaten (hebben) om aan de oorlog te ontvluchten.
    • De stad Peer stelt het stuk grond dat vorig jaar in Wijchmaal aangekocht werd voor als in te richten locatie.
    • De stad Peer werkt een regeling uit met de landbouwer die nog over het gebruiksrecht van de gronden beschikt.
  • Raadslid Smeets trekt zijn punt in daar uit de debatten die volgen op zijn uiteenzetting blijkt dat er een consensus is om dit punt over de fracties heen te onderzoeken. Als er meer duidelijkheid is over de modaliteiten van de nooddorpen zal er met een afvaardiging van de verschillende fracties worden samengezeten en zal er nagedacht worden in welke mate we hier -eventueel over de gemeentegrenzen heen- ons steentje kunnen bijdragen.

Regelgeving bevoegdheid

2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Raadslid Smeets trekt zijn punt in daar er een consensus is om dit punt over de fracties heen te onderzoeken. Als er meer duidelijkheid is over de modaliteiten van de nooddorpen zal er met een afvaardiging van de verschillende fracties worden samengezeten en zal er nagedacht worden in welke mate we hier -eventueel over de gemeentegrenzen heen- ons steentje kunnen bijdragen.