Terug
Gepubliceerd op 11/02/2022

2022_CBS_00124 - Aanvullende reglementering aan het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement dd. 20-10-1978, van toepassing op de gemeentewegen: Kloosterbosstraat. - Keuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 04/02/2022 - 08:30 Stadslokaal 1
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers; Lutgarde Ceyssens, Schepen; Jo Sclep, Algemeen directeur

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur
2022_CBS_00124 - Aanvullende reglementering aan het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement dd. 20-10-1978, van toepassing op de gemeentewegen: Kloosterbosstraat. - Keuring 2022_CBS_00124 - Aanvullende reglementering aan het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement dd. 20-10-1978, van toepassing op de gemeentewegen: Kloosterbosstraat. - Keuring

Motivering

Argumentatie

  • Het College van Burgemeester en Schepenen voert volgende maatregelen om de fietsveiligheid in de Kloosterbosstraat te verhogen:
    • De volledige Kloosterbosstraat wordt een fietsstraat. Er wordt gekozen om een zone in te voeren omdat dan de kruispunten ook mee in de zone zitten.
    • De Kloosterbosstraat wordt een voorrangsweg. Hiervoor wordt op de Monsstraat en Monsveld aan het kruispunt met de Kloosterbosstraat een stopbord en stopstreep geplaatst.

Aanleiding en context

  • De Kloosterbosstraat is een gemeenteweg.
  • De Gemeenteraad delegeerde op 18 oktober 2017 de opmaak van de aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
  • De Kloosterbosstraat is een zeer smalle straat die door fietsers gebruikt wordt als verbinding naar de Deust.
  • De Kloosterbosstraat valt binnen de bebouwde kom.
  • Op de kruispunten van de Kloosterbosstraat geldt voorrang van rechts.
  • Het snelheidsgedrag op de Kloosterbosstraat is relatief slecht.
    • percentage overtredingen: 20.87%
    • gemiddelde snelheid: 39 km/u
    • 85-percentiel: 53 km/u
    • Hoogst gemeten snelheid: 88 km/u
  • Het aandeel fietsers is groot op de Kloosterbosstraat (108 fietsers vs. 225 voertuigen)
  • Het eerste gedeelte van de Kloosterbosstraat, komende vanuit de Baan naar Bree, loopt bergaf, wat leidt tot gevaarlijke situaties met fietsers indien er een voertuig uit de Monsstraat komt.

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc23bf70077

Regelgeving

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Regelgeving bevoegdheid

1. CBS (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen voert volgende maatregel in op de Kloosterbosstraat:
De Kloosterbosstraat wordt een zone fietsstraat, dit wordt aangegeven door verkeersborden F111 en F113 met zonale geldigheid.

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen voert volgende maatregel in:
De Kloosterbosstraat wordt een voorrangweg. Dit wordt aangegeven met verkeersborden B5 op de Monsstraat en Monsveld.