Terug
Gepubliceerd op 27/01/2022

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

wo 15/12/2021 - 20:00 Digitaal

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur

Afwezig

Lutgarde Ceyssens, Schepen-Voorzitter Bijzonder Comité van de Sociale Dienst; Ria Plasschaert, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Koen Winters, Voorzitter

Agendapunten

1.

2021_RMW_00028 - Notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 24 november 2021. - Keuring

Goedgekeurd
1.

2021_RMW_00028 - Notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 24 november 2021. - Keuring

2021_RMW_00028 - Notulen van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 24 november 2021. - Keuring
2.

2021_RMW_00029 - Onderzoek geloofsbrieven van een lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. - Keuring

Goedgekeurd
2.

2021_RMW_00029 - Onderzoek geloofsbrieven van een lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. - Keuring

2021_RMW_00029 - Onderzoek geloofsbrieven van een lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. - Keuring
3.

2021_RMW_00030 - Onderzoek geloofsbrieven van een lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. - Keuring

Goedgekeurd
3.

2021_RMW_00030 - Onderzoek geloofsbrieven van een lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. - Keuring

2021_RMW_00030 - Onderzoek geloofsbrieven van een lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. - Keuring
4.

2021_RMW_00031 - OCMW - vaststelling aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. - Keuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur
Afwezig
Lutgarde Ceyssens, Schepen-Voorzitter Bijzonder Comité van de Sociale Dienst; Ria Plasschaert, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid
Secretaris
Jo Sclep, Algemeen directeur
Voorzitter
Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00031 - OCMW - vaststelling aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. - Keuring
Aanwezig
Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 15
Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Nico Lenaerts, Steven Broekx, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Kathleen Soors, Wesley Kolen, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Peter Smeets, Dominique Vanderhoydonck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2021_RMW_00031 - OCMW - vaststelling aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. - Keuring

2021_RMW_00031 - OCMW - vaststelling aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. - Keuring

Motivering

Regelgeving
8a08e58a6b9c3f53016b9cc3bd9b007a
Argumentatie
  • Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting, de eventuele wijzigingen van de strategische nota en de motivering ervan.
  • In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en actieplannen voor de periode 2020-2025 geïntegreerd weergegeven.
  • In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe de financiële evenwichten worden gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven. 
  • De Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn stellen elk hun deel vast. 
  • Hierna keurt de Gemeenteraad het deel van het OCMW goed waardoor het volledige meerjarenplan definitief vastgesteld geacht te zijn.
  • Het meerjarenplan wordt vastgesteld met de volgende cijfers:

 

2021

2022

 

Uitgaven

Ontvangsten

Uitgaven

Ontvangsten

Exploitatie

Investeringen

Financiering

 - Leningen en leasing

3.354.200

2.658.400

19.400

19.400

2.073.900

0

0

0

3.584.200

1.086.000

20.200

20.200

2.067.600

756.000

0

0

  • Raadslid Soors wenst het stemgedrag van Appel te verrechtvaardigen. Ze gaan zich onthouden omwille van volgende redenen:
    • De meerderheid is al trots als ze het belastingtarief kunnen behouden. Appel zou het belastingtarief verlagen. Dit is mathematisch gezien perfect mogelijk omwille van de volgende redenen:
      • Als je in 2020 je investeringsprogramma kon verhogen met 7 miljoen euro en dit jaar uw investeringsprogramma nog eens bijkomend kunt verhogen met 5 miljoen euro, dan zou er in dat budget van 12 miljoen euro toch ook wel ergens ruimte gevonden kunnen worden voor een belastingverlaging. Deze kan eventueel gevonden worden in de overschotten op het exploitatieresultaat.
      • Op het einde van de rit zijn er altijd meer overschotten dan er in de begrotingen worden opgenomen. Als er een zeer ambitieus investeringsprogramma naar voor geschoven wordt, moeten de budgetten in evenwicht blijven en moet er desgevallend meer belasting worden geheven, maar als dit geld niet gebruikt wordt, heb je eigenlijk teveel gevraagd. Er zijn inderdaad een aantal minderontvangsten (bv. personenbelasting), maar ook een aantal meerontvangsten (bv. opcentiemen). In totaal ontvangen we 310.000 euro minder aan belastingen. We hebben in het verleden steeds geijverd voor een belastingsverlaging van 0,5 à 1,5%. De 310.000 euro komt ongeveer overeen met 0,5%, dus er schiet nog altijd 1% verlaging over. 
      • De 3e reden die aangehaald wordt is de Breugelhoeve. Appel heeft in het begin van de legislatuur gesteld en al 20 jaar lang dat Breugelhoeve geen kernactiviteit is en derhalve beter zou verkocht worden. De Stad is echter gegaan voor een concessie. Als eigenaar van de site betekent dit voor de Stad Peer blijvende kosten, in dit MJP betekent dit het vernieuwen van het dak voor een bedrag van 250.000 euro. Appel kan hier dus nooit mee akkoord gaan. Het betreft hier beleidskeuzes en geen mathematische keuzes.
      • Het Corona-herstelplan 2 werd goedgekeurd. In dit Corona-herstelplan werd gesteld dat de overschotten van de WinkelPeer-bon integraal gingen gereserveerd worden voor armoedebestrijding en de verdeelsleutels werden vastgelegd. Er werd ook uitdrukkelijk in artikel 14 gesteld dat het Vast Bureau concrete initiatieven ging voorleggen aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Maar in het herstelplan werd niet opgenomen dat de personeelskosten (37.400 euro voor de projectmedewerker) moesten bekostigd worden van deze restmiddelen.
  • Raadslid Kolen wenst het stemgedrag van NV-A te verrechtvaardigen. NV-A zal zich onthouden. NV-A ziet een aantal goede dingen in het meerjarenplan, maar ook een aantal hiaten en tekortkomingen. Hij staat vervolgens stil bij 2 hiaten:
    • Dierenwelzijn: sinds deze legislatuur is er een schepen van dierenwelzijn, maar in het MJP blijft het bij een extra hondenlosloopweide, een kleine subsidie voor het dierenasiel, een steun voor het zwerfkattenproject en ook de tussenkomst voor het organiseren voor offerfeest werd hier ondergebracht. Nochtans is dierenwelzijn dit jaar wel actueel geweest, bv. met de wolf en met de uitpuilende asielen na de eerste Lockdown, en is er op dit vlak ook heel wat mogelijk op vlak van sensibilisering rond dierenwelzijn en intitiatieven richting Peerse huisdiereigenaars. Inspiratie zou gehaald kunnen worden bij huisdierinfo.be.
    • De algemene politieke cultuur. Hier worden 2 dossiers als voorbeeld aangehaald. Het jongerencentrum De Bak. In essentie een mooie dossier, keerzijde is echter dat het hele dossier ondergesneeuwd werd door de manier waarop dit dossier aangepakt werd. Een tweede bad practice is het verhaal van de tractorsluis tussen Peer en Helchteren. Eerst wordt er beslist, daarna wordt er geschrokken van het onbegrip bij buurtbewoners en vervolgens wordt de uitvoering uitgesteld. Dit kan zeker beter, zoals bv. bij de totstandkoming van het Corona-herstelplan. NV-A vraagt om in de toekomst vaker voor het model van samenwerking en overleg te kiezen.


Aanleiding en context
  • De Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 18 december 2019 stelde het meerjarenplan voor de periode 2020 tot en met 2025 vast.
  • Het meerjarenplan bevat de beleidskeuzes van het bestuur en de financiële vertaling ervan.
  • Het plan raamt per beleidsdoelstelling de uitgaven en inkomsten waarbij steeds een financieel evenwicht moet worden behouden.
  • Het Decreet Lokaal Bestuur beoogt onder andere een verregaande integratie tussen de gemeente en het OCMW, alhoewel beide besturen afzonderlijke juridische entiteiten blijven.
  • Op het vlak van planning dient er echter maar één geïntegreerd meerjarenplan gemaakt te worden voor gemeente en OCMW samen.
  • Artikel 257 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast.
  • De aanpassing bestaat minstens uit de vaststelling van  de kredieten voor het volgende boekjaar.
  • Daarnaast kunnen de kredieten van het huidige boekjaar aangepast worden.
  • De aanpassing van het meerjarenplan werd besproken op het Vast Bureau van 3 december 2021.
Regelgeving

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 249 en 257.

Regelgeving bevoegdheid
4. RMW (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Raad voor Maatschappelijk Welzijn en het Vast Bureau, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijke Welzijn stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor het gedeelte van het OCMW Peer.

5.

2021_RMW_00032 - OCMW - aanpassing lijst van de nominatief toe te kennen subsidies 2021. - Keuring

Goedgekeurd
5.

2021_RMW_00032 - OCMW - aanpassing lijst van de nominatief toe te kennen subsidies 2021. - Keuring

2021_RMW_00032 - OCMW - aanpassing lijst van de nominatief toe te kennen subsidies 2021. - Keuring
6.

2021_RMW_00033 - OCMW - lijst van de nominatief toe te kennen subsidies 2022. - Keuring

Goedgekeurd
6.

2021_RMW_00033 - OCMW - lijst van de nominatief toe te kennen subsidies 2022. - Keuring

2021_RMW_00033 - OCMW - lijst van de nominatief toe te kennen subsidies 2022. - Keuring