Terug
Gepubliceerd op 27/01/2022

Notulen  Gemeenteraad

wo 15/12/2021 - 20:15 Digitaal

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur

Afwezig

Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Koen Winters, Voorzitter

Agendapunten

1.

2021_GR_00142 - Notulen van de Gemeenteraad van 24 november 2021. - Keuring

Goedgekeurd
1.

2021_GR_00142 - Notulen van de Gemeenteraad van 24 november 2021. - Keuring

2021_GR_00142 - Notulen van de Gemeenteraad van 24 november 2021. - Keuring
2.

2021_GR_00138 - Stad Peer - vaststelling aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. - Keuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur
Afwezig
Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid
Secretaris
Jo Sclep, Algemeen directeur
Voorzitter
Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00138 - Stad Peer - vaststelling aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. - Keuring
Aanwezig
Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 15
Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Nico Lenaerts, Steven Broekx, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Kathleen Soors, Wesley Kolen, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Peter Smeets, Dominique Vanderhoydonck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2021_GR_00138 - Stad Peer - vaststelling aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. - Keuring

2021_GR_00138 - Stad Peer - vaststelling aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. - Keuring

Motivering

Argumentatie
  • Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting, de eventuele wijzigingen van de strategische nota en de motivering ervan.
  • In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en actieplannen voor de periode 2020-2025 geïntegreerd weergegeven.
  • In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe de financiële evenwichten worden gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven. 
  • De Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn stellen elk hun deel vast. 
  • Hierna keurt de Gemeenteraad het deel van het OCMW goed waardoor het volledige meerjarenplan definitief vastgesteld geacht te zijn. 
  • De aanpassing van het meerjarenplan wordt vastgesteld met de volgende cijfers: 

     

    2021

    2022

     

    Uitgaven

    Ontvangsten

    Uitgaven

    Ontvangsten

    Exploitatie

    Investeringen

    Financiering

     - Leningen en leasing

     - Toegestane leningen en betalingsuitstel

    18.986.700

    16.519.000

    1.795.000

    1.795.000

    0

    22.868.900

    4.579.200

    1.323.000

    1.177.400

    145.600

    19.434.200

    15.921.000

    1.662.400

    1.662.400

    0

    23.015.000

    4.912.600

    6.486.800

    6.342.500

    144.300

  • Raadslid Soors wenst het stemgedrag van Appel te verrechtvaardigen. Ze gaan zich onthouden omwille van volgende redenen:
    • De meerderheid is al trots als ze het belastingtarief kunnen behouden. Appel zou het belastingtarief verlagen. Dit is mathematisch gezien perfect mogelijk omwille van de volgende redenen:
      • Als je in 2020 je investeringsprogramma kon verhogen met 7 miljoen euro en dit jaar uw investeringsprogramma nog eens bijkomend kunt verhogen met 5 miljoen euro, dan zou er in dat budget van 12 miljoen euro toch ook wel ergens ruimte gevonden kunnen worden voor een belastingverlaging. Deze kan eventueel gevonden worden in de overschotten op het exploitatieresultaat.
      • Op het einde van de rit zijn er altijd meer overschotten dan er in de begrotingen worden opgenomen. Als er een zeer ambitieus investeringsprogramma naar voor geschoven wordt, moeten de budgetten in evenwicht blijven en moet er desgevallend meer belasting worden geheven, maar als dit geld niet gebruikt wordt, heb je eigenlijk teveel gevraagd. Er zijn inderdaad een aantal minderontvangsten (bv. personenbelasting), maar ook een aantal meerontvangsten (bv. opcentiemen). In totaal ontvangen we 310.000 euro minder aan belastingen. We hebben in het verleden steeds geijverd voor een belastingsverlaging van 0,5 à 1,5%. De 310.000 euro komt ongeveer overeen met 0,5%, dus er schiet nog altijd 1% verlaging over.
      • De 3e reden die aangehaald wordt is de Breugelhoeve. Appel heeft in het begin van de legislatuur gesteld en al 20 jaar lang dat Breugelhoeve geen kernactiviteit is en derhalve beter zou verkocht worden. De Stad is echter gegaan voor een concessie. Als eigenaar van de site betekent dit voor de Stad Peer blijvende kosten, in dit MJP betekent dit het vernieuwen van het dak voor een bedrag van 250.000 euro. Appel kan hier dus nooit mee akkoord gaan. Het betreft hier beleidskeuzes en geen mathematische keuzes.
      • Het Corona-herstelplan 2 werd goedgekeurd. In dit Corona-herstelplan werd gesteld dat de overschotten van de WinkelPeer-bon integraal gingen gereserveerd worden voor armoedebestrijding en de verdeelsleutels werden vastgelegd. Er werd ook uitdrukkelijk in artikel 14 gesteld dat het Vast Bureau concrete initiatieven ging voorleggen aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Maar in het herstelplan werd niet opgenomen dat de personeelskosten (37.400 euro voor de projectmedewerker) moesten bekostigd worden van deze restmiddelen.

  • Raadslid Kolen wenst het stemgedrag van NV-A te verrechtvaardigen. NV-A zal zich onthouden. NV-A ziet een aantal goede dingen in het meerjarenplan, maar ook een aantal hiaten en tekortkomingen. Hij staat vervolgens stil bij 2 hiaten:
    • Dierenwelzijn: sinds deze legislatuur is er een schepen van dierenwelzijn, maar in het MJP blijft het bij een extra hondenlosloopweide, een kleine subsidie voor het dierenasiel, een steun voor het zwerfkattenproject en ook de tussenkomst voor het organiseren voor offerfeest werd hier ondergebracht. Nochtans is dierenwelzijn dit jaar wel actueel geweest, bv. met de wolf en met de uitpuilende asielen na de eerste Lockdown, en is er op dit vlak ook heel wat mogelijk op vlak van sensibilisering rond dierenwelzijn en intitiatieven richting Peerse huisdiereigenaars. Inspiratie zou gehaald kunnen worden bij huisdierinfo.be.
    • De algemene politieke cultuur. Hier worden 2 dossiers als voorbeeld aangehaald. Het jongerencentrum De Bak. In essentie een mooie dossier, keerzijde is echter dat het hele dossier ondergesneeuwd werd door de manier waarop dit dossier aangepakt werd. Een tweede bad practice is het verhaal van de tractorsluis tussen Peer en Helchteren. Eerst wordt er beslist, daarna wordt er geschrokken van het onbegrip bij buurtbewoners en vervolgens wordt de uitvoering uitgesteld. Dit kan zeker beter, zoals bv. bij de totstandkoming van het Corona-herstelplan. NV-A vraagt om in de toekomst vaker voor het model van samenwerking en overleg te kiezen.
Aanleiding en context
  • De Gemeenteraad van 18 december 2019 stelde het meerjarenplan voor de periode 2020 tot en met 2025 vast.
  • Het meerjarenplan bevat de beleidskeuzes van het bestuur en de financiële vertaling ervan.
  • Het plan raamt per beleidsdoelstelling de uitgaven en inkomsten waarbij steeds een financieel evenwicht moet worden behouden.
  • Het Decreet Lokaal Bestuur beoogt onder andere een verregaande integratie tussen de gemeente en het OCMW, alhoewel beide besturen afzonderlijke juridische entiteiten blijven.
  • Op het vlak van planning dient er echter maar één geïntegreerd meerjarenplan gemaakt te worden voor gemeente en OCMW samen.
  • Artikel 257 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast.
  • De aanpassing bestaat minstens uit de vaststelling van de kredieten voor het volgende boekjaar.
  • Daarnaast kunnen de kredieten van het huidige boekjaar aangepast worden.
  • De Gemeenteraad van 16 december 2020 stelde een eerste aanpassing van het meerjarenplan vast.
  • De aanpassing van het meerjarenplan werd besproken op het College van Burgemeester en Schepenen van 3 december 2021.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor het gedeelte van de Stad Peer.

3.

2021_GR_00134 - Stad Peer - aanpassing lijst van de nominatief toe te kennen subsidies 2021. - Keuring

Goedgekeurd
3.

2021_GR_00134 - Stad Peer - aanpassing lijst van de nominatief toe te kennen subsidies 2021. - Keuring

2021_GR_00134 - Stad Peer - aanpassing lijst van de nominatief toe te kennen subsidies 2021. - Keuring
4.

2021_GR_00133 - Stad Peer - lijst van de nominatief toe te kennen subsidies 2022. - Keuring

Goedgekeurd
4.

2021_GR_00133 - Stad Peer - lijst van de nominatief toe te kennen subsidies 2022. - Keuring

2021_GR_00133 - Stad Peer - lijst van de nominatief toe te kennen subsidies 2022. - Keuring
5.

2021_GR_00139 - OCMW - aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - Keuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur
Afwezig
Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid
Secretaris
Jo Sclep, Algemeen directeur
Voorzitter
Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00139 - OCMW - aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - Keuring
Aanwezig
Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 15
Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Nico Lenaerts, Steven Broekx, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Kathleen Soors, Wesley Kolen, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Peter Smeets, Dominique Vanderhoydonck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2021_GR_00139 - OCMW - aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - Keuring

2021_GR_00139 - OCMW - aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - Keuring

Motivering

Argumentatie
  • Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting, de eventuele wijzigingen van de strategische nota en de motivering ervan.
  • In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en actieplannen voor de periode 2020-2025 geïntegreerd weergegeven.
  • In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe de financiële evenwichten worden gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven. 
  • De Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn stellen elk hun deel vast. 
  • Hierna keurt de Gemeenteraad het deel van het OCMW goed waardoor het volledige meerjarenplan definitief vastgesteld geacht te zijn.
  • De aanpassing van het meerjarenplan wordt goedgekeurd met de volgende cijfers:
  •  

    2021

    2022

     

    Uitgaven

    Ontvangsten

    Uitgaven

    Ontvangsten

    Exploitatie

    Investeringen

    Financiering

     - Leningen en leasing

    3.354.200

    2.658.400

    19.400

    19.400

    2.073.900

    0

    0

    0

    3.584.200

    1.086.000

    20.200

    20.200

    2.067.600

    756.000

    0

    0

  • Raadslid Soors wenst het stemgedrag van Appel te verrechtvaardigen. Ze gaan zich onthouden omwille van volgende redenen:
    • De meerderheid is al trots als ze het belastingtarief kunnen behouden. Appel zou het belastingtarief verlagen. Dit is mathematisch gezien perfect mogelijk omwille van de volgende redenen:
      • Als je in 2020 je investeringsprogramma kon verhogen met 7 miljoen euro en dit jaar uw investeringsprogramma nog eens bijkomend kunt verhogen met 5 miljoen euro, dan zou er in dat budget van 12 miljoen euro toch ook wel ergens ruimte gevonden kunnen worden voor een belastingverlaging. Deze kan eventueel gevonden worden in de overschotten op het exploitatieresultaat.
      • Op het einde van de rit zijn er altijd meer overschotten dan er in de begrotingen worden opgenomen. Als er een zeer ambitieus investeringsprogramma naar voor geschoven wordt, moeten de budgetten in evenwicht blijven en moet er desgevallend meer belasting worden geheven, maar als dit geld niet gebruikt wordt, heb je eigenlijk teveel gevraagd. Er zijn inderdaad een aantal minderontvangsten (bv. personenbelasting), maar ook een aantal meerontvangsten (bv. opcentiemen). In totaal ontvangen we 310.000 euro minder aan belastingen. We hebben in het verleden steeds geijverd voor een belastingsverlaging van 0,5 à 1,5%. De 310.000 euro komt ongeveer overeen met 0,5%, dus er schiet nog altijd 1% verlaging over.
      • De 3e reden die aangehaald wordt is de Breugelhoeve. Appel heeft in het begin van de legislatuur gesteld en al 20 jaar lang dat Breugelhoeve geen kernactiviteit is en derhalve beter zou verkocht worden. De Stad is echter gegaan voor een concessie. Als eigenaar van de site betekent dit voor de Stad Peer blijvende kosten, in dit MJP betekent dit het vernieuwen van het dak voor een bedrag van 250.000 euro. Appel kan hier dus nooit mee akkoord gaan. Het betreft hier beleidskeuzes en geen mathematische keuzes.
      • Het Corona-herstelplan 2 werd goedgekeurd. In dit Corona-herstelplan werd gesteld dat de overschotten van de WinkelPeer-bon integraal gingen gereserveerd worden voor armoedebestrijding en de verdeelsleutels werden vastgelegd. Er werd ook uitdrukkelijk in artikel 14 gesteld dat het Vast Bureau concrete initiatieven ging voorleggen aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Maar in het herstelplan werd niet opgenomen dat de personeelskosten (37.400 euro voor de projectmedewerker) moesten bekostigd worden van deze restmiddelen.

  • Raadslid Kolen wenst het stemgedrag van NV-A te verrechtvaardigen. NV-A zal zich onthouden. NV-A ziet een aantal goede dingen in het meerjarenplan, maar ook een aantal hiaten en tekortkomingen. Hij staat vervolgens stil bij 2 hiaten:
    • Dierenwelzijn: sinds deze legislatuur is er een schepen van dierenwelzijn, maar in het MJP blijft het bij een extra hondenlosloopweide, een kleine subsidie voor het dierenasiel, een steun voor het zwerfkattenproject en ook de tussenkomst voor het organiseren voor offerfeest werd hier ondergebracht. Nochtans is dierenwelzijn dit jaar wel actueel geweest, bv. met de wolf en met de uitpuilende asielen na de eerste Lockdown, en is er op dit vlak ook heel wat mogelijk op vlak van sensibilisering rond dierenwelzijn en intitiatieven richting Peerse huisdiereigenaars. Inspiratie zou gehaald kunnen worden bij huisdierinfo.be.
    • De algemene politieke cultuur. Hier worden 2 dossiers als voorbeeld aangehaald. Het jongerencentrum De Bak. In essentie een mooie dossier, keerzijde is echter dat het hele dossier ondergesneeuwd werd door de manier waarop dit dossier aangepakt werd. Een tweede bad practice is het verhaal van de tractorsluis tussen Peer en Helchteren. Eerst wordt er beslist, daarna wordt er geschrokken van het onbegrip bij buurtbewoners en vervolgens wordt de uitvoering uitgesteld. Dit kan zeker beter, zoals bv. bij de totstandkoming van het Corona-herstelplan. NV-A vraagt om in de toekomst vaker voor het model van samenwerking en overleg te kiezen.

Aanleiding en context
  • De Gemeenteraad van 18 december 2019 keurde het meerjarenplan van het OCMW voor de periode 2020 tot en met 2025 goed.
  • Het meerjarenplan bevat de beleidskeuzes van het bestuur en de financiële vertaling ervan.
  • Het plan raamt per beleidsdoelstelling de uitgaven en inkomsten waarbij steeds een financieel evenwicht moet worden behouden.
  • Het Decreet Lokaal Bestuur beoogt onder andere een verregaande integratie tussen de gemeente en het OCMW, alhoewel beide besturen afzonderlijke juridische entiteiten blijven.
  • Op het vlak van planning dient er echter maar één geïntegreerd meerjarenplan gemaakt te worden voor gemeente en OCMW samen.
  • Artikel 257 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast.
  • De aanpassing bestaat minstens uit de vaststelling van  de kredieten voor het volgende boekjaar.
  • Daarnaast kunnen de kredieten van het huidige boekjaar aangepast worden.
  • De aanpassing van het meerjarenplan werd besproken op het Vast Bureau van 3december 2021 en vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 15 december 2021.
Regelgeving

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikels 249 en 257.

Regelgeving
8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078
Regelgeving bevoegdheid
2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed voor het gedeelte van het OCMW Peer.

6.

2021_GR_00135 - Reglement aangaande de belasting op het vervoer van personen met een politievoertuig. - Keuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur
Afwezig
Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid
Secretaris
Jo Sclep, Algemeen directeur
Voorzitter
Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00135 - Reglement aangaande de belasting op het vervoer van personen met een politievoertuig. - Keuring
Aanwezig
Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 22
Kathleen Soors, Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Wesley Kolen, Nico Lenaerts, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Steven Broekx, Peter Smeets, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Dominique Vanderhoydonck, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_GR_00135 - Reglement aangaande de belasting op het vervoer van personen met een politievoertuig. - Keuring

2021_GR_00135 - Reglement aangaande de belasting op het vervoer van personen met een politievoertuig. - Keuring

Motivering

Argumentatie
  • Onder bepaalde voorwaarden bestaat de noodzaak om de door de gemeente gemaakte kosten van het vervoer van dronken personen of van personen die gedragingen stelden die de levenskwaliteit van de inwoners kunnen beperken op een manier die de normale druk van het sociale leven overschrijdt, waardoor de normale last die het leven in de samenleving onvermijdelijk met zich meebrengt wordt overstegen, te laten vergoeden.
  • Het vervoer van deze personen verzwaart de werklast van het politiepersoneel waardoor andere taken van de politie in het gedrang kunnen komen. Het is dus billijk om een deel van die vervoerskosten te laten vergoeden.
  • Door het heffen van een belasting hoopt de stad Peer dat deze ontradend zal werken voor dronkenschap of overlast.
  • Het tarief wordt vastgesteld op 100 euro per rit en per vervoerd persoon.
Aanleiding en context
  • De Gemeenteraad van 13 mei 2015 keurde het huidige reglement aangaande de belasting op het vervoer van personen met een politievoertuig goed.
  • Er wordt een belasting van 100 euro gevorderd van de persoon die vervoerd wordt met een politievoertuig.
  • Dit belastingreglement werd gestemd voor de periode van 1 juli 2015 tot en met 31 december 2021. Het dient dus hernieuwd te worden.
Regelgeving
8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078
Regelgeving

Artikel 40 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.”

Artikel 41 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen toekomt aan de Gemeenteraad.

De omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.

Artikel 170 §4 van de grondwet.

Regelgeving bevoegdheid
2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt het reglement aangaande de belasting op het vervoer van personen met een politievoertuig goed voor de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025.

7.

2021_GR_00141 - Bekrachtiging van het afvalreglement en het tarievenreglement van Limburg.net voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen. - Keuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur
Afwezig
Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid
Secretaris
Jo Sclep, Algemeen directeur
Voorzitter
Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00141 - Bekrachtiging van het afvalreglement en het tarievenreglement van Limburg.net voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen. - Keuring
Aanwezig
Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 15
Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Nico Lenaerts, Steven Broekx, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Koen Winters
Stemmen tegen 1
Peter Smeets
Onthoudingen 6
Kathleen Soors, Wesley Kolen, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Dominique Vanderhoydonck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2021_GR_00141 - Bekrachtiging van het afvalreglement en het tarievenreglement van Limburg.net voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen. - Keuring

2021_GR_00141 - Bekrachtiging van het afvalreglement en het tarievenreglement van Limburg.net voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen. - Keuring

Motivering

Argumentatie
  • Limburg.net heeft de bevoegdheid om het huishoudelijk afval en vergelijkbaar bedrijfsafval in te zamelen en te verwerken. 
  • Ter bescherming van het leefmilieu is het noodzakelijk dat het huishoudelijk en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval tot een minimum wordt beperkt en daar waar nodig minstens selectief wordt ingezameld. 
  • Het reglement bepaalt de definities en het toepassingsgebied van alle afvalstoffen zijnde de algemene bepalingen, de wijze van inzameling voor wat betreft de inzameling via het recyclagepark en huis aan huis alsmede  de aanbiedingswijze.  
  • Volgende wijzigingen worden doorgevoerd:
    • Afvalreglement: 
      • het nieuwe model wijkt af van het huidige model daar er vertrokken is vanuit een sjabloon van de Ovam. Voor definities van afvalstromen wordt er verwezen naar andere kanalen (Materialendecreet, VLAREMA en uitvoeringsbesluiten) i.p.v al de definities op te nemen in het reglement met de bedoeling dat bij elke wijziging van de definities we niet meer genoodzaakt zijn telkenmale het hele reglement aan te passen. Verder zijn er een aantal per afvalstroom terugkerende passages, (definitie, inzameling, wijze van aanbieding, ...) die voor iedere afvalstroom herhaald werden, nu gebundeld omdat ze voor alle stromen gelden. 
      • Verwijdering van "en/of andere ontplofbare voorwerpen" onder de vermelding gasflessen.
      • Toevoeging van de OPTIMO afvalstromen.
      • Toevoeging van de inzamelwijze (zakken) van keukenafval en tuinafval.
      • PMD-afval: wijzing van maximum 4 naar 8 zakken van 60 liter en verwijdering van gewichtsbeperking van 2 kg per zak.
      • Toevoeging keukenafval: maximum 8 zakken per inzamelbeurt van maximum 10 kg per zak.
      • Toevoeging tuinafval: maximum 8 zakken (maximum 15 kg per zak).
      • Toevoeging snoeihout: wordt minimaal 3 x per jaar opgehaald op afroep, per inzamelbeurt mag maximaal 2 x 2m³ worden aangeboden.
    • Tarievenreglement recyclagepark: 
      • artikel 4: 4° aanvullen met, keukenafval in de officiële keukenafvalzak en tuinafval in de officiële tuinafvalzak. Schrapping van de vermelding dat er maximum 4 huisvuilzakken per keer worden aangebracht en vermelding van het feit dat bij de aanlevering op het recyclagepark dezelfde regels gelden als bij de huis aan huisinzameling.
      • Artikel 17: inwerkingtreding vanaf 1/01/2022.
      • Artikel 18: beslissing Raad van Bestuur Limburg.net dd. 13/10/2021.
  • De huidige reglementen zijnde "afvalreglement van Limburg.net voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en  vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen", goedgekeurd door de Gemeenteraad in zitting van 26 mei 2021 en het "tarievenreglement van Limburg.net voor de aanvoer van afvalstoffen in de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net", goedgekeurd door de Gemeenteraad in zitting van 11 maart 2020 worden hierdoor opgeheven.
  • De heer Vanderhoydonck wenst het stemgedrag van Appel te verrechtvaardigen. Zij gaan zich onthouden omdat het er eigenlijk altijd op neer komt dat het steeds meer moet kosten en hoe meer men hier moet betalen hoe meer men gaat sluikstorten.
  • De heer Smeets wenst zijn stemgedrag te verrechtvaardigen. Hij stemt tegen omwille van het Optimo-verhaal. Hij is geen voorstander van de Optimo-regeling. In de toelichting staat dat er hierdoor minder wagens de baan op moeten, nochtans kan er slechts 6 ton ipv 8 ton vervoerd worden met een vrachtwagen daar in het nieuwe systeem de zakken niet bij mekaar mogen worden geperst daar anders de fracties bij mekaar komen. Ook gaan de huisvuilzakken moeizaam vol geraken. Ofwel moeten de mensen de zakken halfvol langs de straat zetten ofwel gaat er heel veel geurhinder op de appartementen komen door die zakken of hinder van ongedierte. Verder vermoedt de heer Smeets dat dit systeem misbruikt gaat worden om de gecontesteerde afvalverbrandingsoven ter hoogte van Tervant op een onrechtmatige wijze van voldoende afvalstoffen te voorzien deels ingegeven door het feit dat het sorteercentrum van Optimo tegen de verbrandingsoven ligt.
Aanleiding en context
  • Aanzet tot de wijzigingen van de reglementen zijn de invoering van het nieuwe ophaalsysteem OPTIMO.
  • De Raad van Bestuur van Limburg.net heeft in zitting van 13 oktober 2021 de reglementen voor alle Limburg.net gemeenten vastgelegd in functie van de voor hen toepasselijke wijzigingen per afvalstroom om uniformiteit in het verzorgingsgebied te bekomen.
    • Afvalreglement: wijziging in het maximum aantal aan te bieden zakken zijnde:
      • het maximum aantal afvalzakken per OPTIMO-fractie dat per keer mag aangeboden worden voor de huis aan huisinzameling wijzigt alsook de inzamelwijze;
      • snoeihout: wordt op afroep aan huis betalend opgehaald.
    • Tarievenreglement op intercommunale recyclageparken:aanvulling van het reglement inzake:
      • de aanvaarding van afvalzakken tijdens de zomermaanden: naast het huisvuil in de reglementaire afvalzak kan dan ook keukenafval en tuinafval aanvaard worden.
  • De gemeenten dienen de reglementen ter bekrachtiging voor te leggen aan de Gemeenteraad.
Regelgeving
8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078
Regelgeving bevoegdheid
2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan de Gemeenteraad keurt het afvalreglement en het tarievenreglement van Limburg.net voor het beheer van huishoudelijke en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen goed.

8.

2021_GR_00140 - Wijziging reglement aangaande de belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen. - Keuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur
Afwezig
Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid
Secretaris
Jo Sclep, Algemeen directeur
Voorzitter
Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00140 - Wijziging reglement aangaande de belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen. - Keuring
Aanwezig
Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 15
Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Nico Lenaerts, Steven Broekx, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Kathleen Soors, Wesley Kolen, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Peter Smeets, Dominique Vanderhoydonck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2021_GR_00140 - Wijziging reglement aangaande de belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen. - Keuring

2021_GR_00140 - Wijziging reglement aangaande de belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen. - Keuring

Motivering

Regelgeving
8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078
Argumentatie
  • Vanaf 1 januari 2022 worden er voortaan vijf afvalsoorten opgehaald in aparte zakken. 
  • Elke afvalsoort wordt met dezelfde vrachtwagen opgehaald maar wordt vervolgens afzonderlijk verwerkt en gerecycleerd.
  • Naast de bestaande fracties (PMD, tuinafval en huisvuil) zullen de volgende afvalfracties in de toekomst selectief aan-huis opgehaald worden:
    • keukenafval (voorheen tuinafval) in afzonderlijke witte zakken;
    • textiel en lederwaren (voorheen enkel in recyclagepark en textielcontainers) in afzonderlijke oranje zakken.
  • Ophaling van snoeihout gebeurt op aanvraag.
  • Deze afvalsoort moet niet in zakken aangeboden worden, aangezien snoeihout niet met de OPTIMO-ophaalwegen wordt opgehaald.
  • Voor het aanbieden van de nieuwe afvalfracties is een contantbelasting verschuldigd:
    • keukenafval: 2,00 euro voor een rol van 13 zakken van 17 liter;
    • textiel- en lederwaren: 1,00 euro per rol van 10 zakken van 50 liter;
    • snoeihout: 15,00 euro per ophaalbeurt op afroep van 2m³.
  • De nieuwe afvalstomen en de overeenkomstige tarieven dienen opgenomen worden in het bestaande belastingreglement.
  • De heer Vanderhoydonck wenst het stemgedrag van Appel te verrechtvaardigen. Zij gaan zich onthouden omdat het er eigenlijk altijd op neer komt dat het steeds meer moet kosten en hoe meer men hier moet betalen hoe meer men gaat sluikstorten.
  • De heer Smeets wenst zijn stemgedrag te verrechtvaardigen. Hij onthoudt zich omwille van het Optimo-verhaal. Hij is geen voorstander van de Optimo-regeling. In de toelichting staat dat er hierdoor minder wagens de baan op moeten, nochtans kan er slechts 6 ton ipv 8 ton vervoerd worden met een vrachtwagen daar in het nieuwe systeem de zakken niet bij mekaar mogen worden geperst daar anders de fracties bij mekaar komen. Ook gaan de huisvuilzakken moeizaam vol geraken. Ofwel moeten de mensen de zakken halfvol langs de straat zetten ofwel gaat er heel veel geurhinder op de appartementen komen door die zakken of hinder van ongedierte. Verder vermoedt de heer Smeets dat dit systeem misbruikt gaat worden om de gecontesteerde afvalverbrandingsoven ter hoogte van Tervant op een onrechtmatige wijze van voldoende afvalstoffen te voorzien deels ingegeven door het feit dat het sorteercentrum van Optimo tegen de verbrandingsoven ligt.
Aanleiding en context
  • De Raad van Bestuur van Limburg.net heeft in zitting van 13 oktober 2021 het afvalreglement 2022 en het tarievenreglement 2022 voor alle Limburg.net gemeenten goedgekeurd. 
  • Op 1 januari 2022 zal OPTIMO ingevoerd worden in het werkingsgebied van Limburg.net. 
  • OPTIMO is een innovatief afvalinzamelingssysteem waarbij 1 afvalwagen verschillende soorten afval op één dag ophaalt.
  • Op deze manier moeten er minder wagens de baan op, is er minder verkeersoverlast en ook minder uitstoot van CO² en ander fijnstof.
Regelgeving bevoegdheid
2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt de wijziging van het reglement aangaande de belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen goed voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025.

9.

2021_GR_00136 - Wijziging reglement aangaande de belasting op opslagplaatsen voor schroot, inerte materialen, voertuigwrakken, afgedankte voertuigen, geaccidenteerde en niet- rijklare voertuigen. - Keuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur
Afwezig
Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid
Secretaris
Jo Sclep, Algemeen directeur
Voorzitter
Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00136 - Wijziging reglement aangaande de belasting op opslagplaatsen voor schroot, inerte materialen, voertuigwrakken, afgedankte voertuigen, geaccidenteerde en niet- rijklare voertuigen. - Keuring
Aanwezig
Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 22
Kathleen Soors, Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Wesley Kolen, Nico Lenaerts, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Steven Broekx, Peter Smeets, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Dominique Vanderhoydonck, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2021_GR_00136 - Wijziging reglement aangaande de belasting op opslagplaatsen voor schroot, inerte materialen, voertuigwrakken, afgedankte voertuigen, geaccidenteerde en niet- rijklare voertuigen. - Keuring

2021_GR_00136 - Wijziging reglement aangaande de belasting op opslagplaatsen voor schroot, inerte materialen, voertuigwrakken, afgedankte voertuigen, geaccidenteerde en niet- rijklare voertuigen. - Keuring

Motivering

Argumentatie
  • Om discussies te vermijden voeren we een aantal verduidelijkingen uit aan het bestaande belastingreglement. Artikel 2, 3 en 4 werden aangepast.
  • Artikel 2 definieert de verschillende opslagplaatsen. Dit artikel wordt uitgebreid met onderstaande regels:
    • De belasting is verschuldigd voor het hele jaar, welke bestaansduur de opslagplaats ook heeft in de loop van het dienstjaar. De opslagplaats wordt geacht permanent te worden gebruikt en komt niet in aanmerking voor vermindering of vrijstelling ingevolge beperkt gebruik in ruimte of tijd.
    • Voor de berekening wordt de oppervlakte van het gehele terrein waarop de opslagplaats zich bevindt in aanmerking genomen, inclusief wegen en andere voorzieningen, dienstig voor de economische exploitatie.
    • Indien er een omgevingsvergunning (IIOA) werd verleend overeenkomstig het omgevingsvergunningsdecreet en zijn uitvoeringsbesluiten, is de belastbare oppervlakte gelijk aan de oppervlakte van de opslagplaats zoals ingetekend op het milieuplan horende bij de omgevingsvergunning. Indien blijkt dat de opslagplaats een grotere oppervlakte inneemt dan hetgeen vergund is, dan wordt de oppervlakte van het totale kadastrale perce(e)l(en) in aanmerking genomen. Ditzelfde geldt voor niet-vergunde opslagplaatsen.
    • De belasting wordt geheven per rechtspersoon of natuurlijke persoon op het totaal van de beschikbare oppervlakten voor hoger beschreven gebruik.
  • Artikel 3 definieert de belastingplichtige 'deze belasting is verschuldigd door de uitbater van de opslagplaats, zelfs indien hij niet eigenaar is van de grond die als opslagplaats gebruikt wordt. De eigenaar van de grond die als opslagplaats gebruikt wordt, is de belasting verschuldigd indien de uitbater niet gekend, onvindbaar of onvermogend is. De eigenaar van het goed waarop de opslagplaats is gevestigd, is hoofdelijk gehouden voor de betaling van de belasting'. 
  • Artikel 3 zal gewijzigd worden in 'deze belasting is verschuldigd door de vergunninghouder van de opslagplaats. Indien het gaat om een niet-vergunde opslagplaats is de uitbater van de opslagplaats de belastingplichtige, zelfs indien hij niet eigenaar is van de grond die als opslagplaats gebruikt wordt. De eigenaar van de grond die als opslagplaats gebruikt wordt is de belasting verschuldigd indien de uitbater niet gekend, onvindbaar of onvermogend is. De eigenaar van het goed waarop de opslagplaats is gevestigd, is hoofdelijk gehouden voor de betaling van de belasting'.
  • Bij artikel 4, waarin de tarieven weergegeven worden, zal de hoofding van de kolom 'schroot' gewijzigd worden in 'schroot/voertuigen'.
  • Het gewijzigde reglement is van toepassing voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025.
Aanleiding en context
  • Opslagplaatsen zorgen voor overlast, hinder en vervuiling.
  • Ze ontsieren de omgeving en zorgen voor een onesthetisch uitzicht van het straatbeeld.
  • Door het heffen van een belasting hoopt de stad Peer de omvang van deze opslagplaatsen te beperken.
  • De Gemeenteraad heeft het reglement aangaande de belasting op opslagplaatsen voor schroot, inerte  materialen, voertuigwrakken, afgedankte voertuigen, geaccidenteerde en niet- rijklare voertuigen goedgekeurd in zitting van 18 december 2019. Dit voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025.
  • Hierin worden de verschillende soorten opslagplaatsen duidelijk gedefinieerd. Het belastingtarief is afhankelijk van de oppervlakte van de opslagplaats. Hoe de oppervlakte van de opslagplaats bepaald wordt, staat onvoldoende duidelijk geformuleerd in het belastingreglement. Hierover kunnen eventueel discussies ontstaan met de belastingplichtige.
  • Artikel 3 van het belastingreglement omschrijft wie de belastingplichtige is: de uitbater van de opslagplaats. Indien deze niet gekend, onvindbaar of onvermogend is, zal de eigenaar van het goed waarop de opslagplaats gevestigd is, hoofdelijk gehouden worden voor de betaling van de belasting.
  • Beter is dat de vergunninghouder van de opslagplaats de belastingplichtige is. Bij niet-vergunde opslagplaatsen is dat de uitbater.
Regelgeving
8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078
Regelgeving

Artikel 40 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.”

Artikel 41 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen toekomt aan de Gemeenteraad.

De omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Het decreet van  30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.

Artikel 170 §4 van de grondwet.

Regelgeving bevoegdheid
2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt de wijziging van het reglement aangaande de belasting op opslagplaatsen voor schroot, inerte materialen, voertuigwrakken, afgedankte voertuigen, geaccidenteerde en niet- rijklare voertuigen goed voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025.

10.

2021_GR_00137 - Vrijstelling van de retributie voor vergunde diensten van individueel bezoldigd personenvervoer en de belasting op publiciteitsborden ikv de coronacrisis. - Keuring

Goedgekeurd
10.

2021_GR_00137 - Vrijstelling van de retributie voor vergunde diensten van individueel bezoldigd personenvervoer en de belasting op publiciteitsborden ikv de coronacrisis. - Keuring

2021_GR_00137 - Vrijstelling van de retributie voor vergunde diensten van individueel bezoldigd personenvervoer en de belasting op publiciteitsborden ikv de coronacrisis. - Keuring
11.

2021_GR_00131 - Politiezone Kempenland - werkings- en investeringssubsidie 2022. - Keuring

Goedgekeurd
11.

2021_GR_00131 - Politiezone Kempenland - werkings- en investeringssubsidie 2022. - Keuring

2021_GR_00131 - Politiezone Kempenland - werkings- en investeringssubsidie 2022. - Keuring
12.

2021_GR_00143 - VitaS: statutenwijziging, buitengewone algemene vergadering op 22 december 2021: vaststelling van het mandaat. - Keuring

Goedgekeurd
12.

2021_GR_00143 - VitaS: statutenwijziging, buitengewone algemene vergadering op 22 december 2021: vaststelling van het mandaat. - Keuring

2021_GR_00143 - VitaS: statutenwijziging, buitengewone algemene vergadering op 22 december 2021: vaststelling van het mandaat. - Keuring
13.

2021_GR_00144 - Riolerings- en wegeniswerken industriezone Bokt. Keuring lastvoorwaarden en gunningswijze. - Keuring

Goedgekeurd
13.

2021_GR_00144 - Riolerings- en wegeniswerken industriezone Bokt. Keuring lastvoorwaarden en gunningswijze. - Keuring

2021_GR_00144 - Riolerings- en wegeniswerken industriezone Bokt. Keuring lastvoorwaarden en gunningswijze. - Keuring
14.

2021_GR_00129 - Toelagereglement opleiding trainers. - Keuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur
Afwezig
Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid
Secretaris
Jo Sclep, Algemeen directeur
Voorzitter
Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00129 - Toelagereglement opleiding trainers. - Keuring
Aanwezig
Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 22
Kathleen Soors, Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Wesley Kolen, Nico Lenaerts, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Steven Broekx, Peter Smeets, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Dominique Vanderhoydonck, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
14.

2021_GR_00129 - Toelagereglement opleiding trainers. - Keuring

2021_GR_00129 - Toelagereglement opleiding trainers. - Keuring

Motivering

Argumentatie

Het toelagereglement opleidingen trainers werd als volgt opgemaakt:

  • Tegemoetkoming opleiding jeugd- en volwassentrainers (a):
    • De sportvereniging met een jeugd- of volwassenwerking krijgt een financiële tussenkomst voor het volgen van een trainersopleiding.
      • Het subsidiebedrag is 100% van het inschrijvingsgeld van de opleiding.
      • Er wordt maximaal 400 euro per opleiding uitbetaald. 
      • Bij internaat cursussen wordt enkel het inschrijvingsgeld van de opleiding in aanmerking genomen.
      • De tegemoetkoming wordt na het beëindigen van de opleiding uitgekeerd indien de cursist actief is geweest als trainer van een groep van minimum 6 sporters.
      • De tegemoetkoming wordt toegekend aan de vereniging waar de cursist actief is.
  • Tegemoetkoming opleiding individuele trainers (b):
    • De individuele trainer krijgt een financiële tussenkomst voor het volgen van een trainersopleiding.
      • Het subsidiebedrag is 50% van het inschrijvingsgeld van de opleiding.
      • Er wordt maximaal 200 euro per opleiding uitbetaald. 
      • Bij internaat cursussen wordt enkel het inschrijvingsgeld van de opleiding in aanmerking genomen.
      • De tegemoetkoming wordt na het beëindigen van de opleiding uitgekeerd.
      • De tegemoetkoming wordt toegekend aan de cursist.
  • Voorwaarden:
    • De cursist moet lid zijn van de sportvereniging die aangesloten is bij een sportfederatie EN bij het Vrijetijdsloket (a).
    • OF de cursist moet inwoner zijn van Peer (b).
    • De trainer dient de opleiding met goed gevolg te beëindigen.
    • Enkel de diploma’s behaald hieronder komen in aanmerking
      • Erkende opleidingen georganiseerd door de Vlaamse Trainersschool (VTS)
      • Gelijkaardige opleidingen georganiseerd en erkend door de sportfederaties.
    • Bijscholingen, clinics, opleidingen in het buitenland, opleidingen in commerciële sfeer en professionele opleidingen zijn uitgesloten.
    • De sportvereniging/trainer kan slechts éénmaal per seizoen een beroep doen op deze tegemoetkoming (per trainer).
  • Aanvraag:
    • De aanvraag wordt gedaan binnen hetzelfde jaar dat het diploma werd behaald, vergezeld van de volgende bewijsstukken en documenten:
      • Persoonsgegevens van de trainer
      • Plaats en data van de opleiding
      • Rekeningnummer waarop de tegemoetkoming gestort kan worden
      • Bewijs van de vereniging dat de trainer actief is binnen de vereniging (a)
      • Betalingsbewijs van het inschrijvingsgeld
      • Kopie van het behaalde diploma.
  • Het participatieforum vrije tijd gaf gunstig advies in vergadering van 23/11/2021.

Aanleiding en context
  • Na de installatie van het Vrijetijdsloket werden de toelagereglementen voor sportorganisaties opgesteld.
    • De basisprincipes van het toelagereglement werden besproken met de voormalige sportraad, maar niet het volledige reglement omdat dit in de overgangsfase van de adviesraden goedgekeurd werd.
    • Het oude reglement voor opleidingen jeugdtrainers is niet meer geldig, waardoor dit opnieuw opgenomen dient te worden.
  • Naar aanleiding hiervan werd het toelagereglement opleiding trainers opgemaakt.
Regelgeving
8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078
Regelgeving bevoegdheid
2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt het toelagereglement van opleiding trainers goed.

15.

2021_GR_00130 - Retributiereglement aangaande kopieer- en printwerk uitgevoerd door de Stedelijke Drukkerij. - Keuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur
Afwezig
Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid
Secretaris
Jo Sclep, Algemeen directeur
Voorzitter
Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00130 - Retributiereglement aangaande kopieer- en printwerk uitgevoerd door de Stedelijke Drukkerij. - Keuring
Aanwezig
Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 22
Kathleen Soors, Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Wesley Kolen, Nico Lenaerts, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Steven Broekx, Peter Smeets, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Dominique Vanderhoydonck, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
15.

2021_GR_00130 - Retributiereglement aangaande kopieer- en printwerk uitgevoerd door de Stedelijke Drukkerij. - Keuring

2021_GR_00130 - Retributiereglement aangaande kopieer- en printwerk uitgevoerd door de Stedelijke Drukkerij. - Keuring

Motivering

Argumentatie
  • De lokale verengingen, buurtwerkingen en andere initiatieven spelen een belangrijke rol in de versterking van het sociale weefsel binnen de gemeente.
  • Ter ondersteuning van hun werking geeft de stad Peer aan hen de mogelijkheid om drukwerk te laten uitvoeren door de Stedelijke Drukkerij.
  • Daarnaast is iedere gemeente, in het kader van de openbaarheid van bestuur, verplicht om aan iedereen die erom verzoekt een afschrift te bezorgen van de gewenste bestuursdocumenten.
  • De afdruk van deze documenten gebeurt eveneens door de Drukkerij.
  • Echter wordt voor het afleveren van allerhande drukwerken heel wat middelen van de gemeente ingezet. 
  • Het lijkt billijk dat een gedeelte van deze kosten aangerekend wordt.
  • De wijzigingen en aanvullingen in het bestaande reglement hebben betrekking op: toevoegen van aanbod printen en kopiëren in kleur en een aantal inhoudelijke wijzigingen.`
  • Wijzigingen ten opzichte van bestaande reglement:
    • Toepassingsgebied (retributieplichtige): aanpassing aan reglement Vrijetijdsloket: alle verenigingen of organisaties die aangesloten zijn bij de categorieën 1 tot en met 6 van het Vrijetijdsloket van Stad Peer, toevoeging voor initiatieven ter versteviging van het sociale weefsel (50-jarigen, organisatoren evenementen die niet tot eerder vernoemde categorieën behoren en dat steeds op basis van een beslissing CBS)
    • Type van kopieer- en printwerk, formaten en afwerking: verduidelijking van het aanbod formaten, types papier en types kopieer- en printwerk.
    • Verminderingen: alle verenigingen of organisaties die aangesloten zijn bij de categorieën 1 tot en met 6 van het Vrijetijdsloket van Stad Peer krijgen elk jaar een 'krediet' in de Drukkerij. Momenteel bedraagt dit krediet 1.500 punten (voor 2021 verhoogd tot 2.500 punten omwille van relance na corona). Voorstel is om het krediet aan te passen naar 2.000 punten.
    • Prijzen print- en kopieerwerk zwart/wit recto/verso werden aangepast.
    • Kopiëren in kleur: hiervoor worden de tarieven vastgelegd.
  • Het voorstel van reglement werd op 23 november positief geadviseerd tijdens het participatieforum Vrije Tijd.
Aanleiding en context
  • Het retributiereglement voor het kopieer- en printwerk bepaalt de werkwijze en tarieven voor het gebruik van de Drukkerij door verenigingen en organisaties aangesloten bij het Vrijetijdsloket, aanvragers bestuursdocumenten, personeelsleden Stad Peer, met de gemeente verwante diensten en instellingen, inwoners van Peer voor aangelegenheden die verband houden met gemeentezaken en initiatieven ter versteviging van het sociale weefsel.
  • Omdat er sinds kort ook gekopieerd en geprint kan worden in kleur, moet het reglement aangepast worden.
Regelgeving
8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078
Regelgeving bevoegdheid
2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip &#39;dagelijks bestuur&#39;.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt het retributiereglement aangaande kopieer- en printwerk uitgevoerd door de Stedelijke Drukkerij goed voor de dienstjaren 2022 tot en met 2025.

16.

2021_GR_00122 - Riviercontract Dommel. - Keuring

Goedgekeurd
16.

2021_GR_00122 - Riviercontract Dommel. - Keuring

2021_GR_00122 - Riviercontract Dommel. - Keuring
17.

2021_GR_00132 - Bosland: Jaarverslag 2020. - Keuring

Goedgekeurd
17.

2021_GR_00132 - Bosland: Jaarverslag 2020. - Keuring

2021_GR_00132 - Bosland: Jaarverslag 2020. - Keuring