Terug
Gepubliceerd op 22/12/2021

2021_GR_00138 - Stad Peer - vaststelling aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. - Keuring

Gemeenteraad
wo 15/12/2021 - 20:15 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Els Vossen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur

Afwezig

Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00138 - Stad Peer - vaststelling aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. - Keuring

Aanwezig

Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 15
Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Nico Lenaerts, Steven Broekx, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Kathleen Soors, Wesley Kolen, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Peter Smeets, Dominique Vanderhoydonck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00138 - Stad Peer - vaststelling aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. - Keuring 2021_GR_00138 - Stad Peer - vaststelling aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. - Keuring

Motivering

Argumentatie

  • Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting, de eventuele wijzigingen van de strategische nota en de motivering ervan.
  • In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en actieplannen voor de periode 2020-2025 geïntegreerd weergegeven.
  • In de financiële nota wordt verduidelijkt hoe de financiële evenwichten worden gehandhaafd en worden de financiële consequenties van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven. 
  • De Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn stellen elk hun deel vast. 
  • Hierna keurt de Gemeenteraad het deel van het OCMW goed waardoor het volledige meerjarenplan definitief vastgesteld geacht te zijn. 
  • De aanpassing van het meerjarenplan wordt vastgesteld met de volgende cijfers: 

     

    2021

    2022

     

    Uitgaven

    Ontvangsten

    Uitgaven

    Ontvangsten

    Exploitatie

    Investeringen

    Financiering

     - Leningen en leasing

     - Toegestane leningen en betalingsuitstel

    18.986.700

    16.519.000

    1.795.000

    1.795.000

    0

    22.868.900

    4.579.200

    1.323.000

    1.177.400

    145.600

    19.434.200

    15.921.000

    1.662.400

    1.662.400

    0

    23.015.000

    4.912.600

    6.486.800

    6.342.500

    144.300

  • Raadslid Soors wenst het stemgedrag van Appel te verrechtvaardigen. Ze gaan zich onthouden omwille van volgende redenen:
    • De meerderheid is al trots als ze het belastingtarief kunnen behouden. Appel zou het belastingtarief verlagen. Dit is mathematisch gezien perfect mogelijk omwille van de volgende redenen:
      • Als je in 2020 je investeringsprogramma kon verhogen met 7 miljoen euro en dit jaar uw investeringsprogramma nog eens bijkomend kunt verhogen met 5 miljoen euro, dan zou er in dat budget van 12 miljoen euro toch ook wel ergens ruimte gevonden kunnen worden voor een belastingverlaging. Deze kan eventueel gevonden worden in de overschotten op het exploitatieresultaat.
      • Op het einde van de rit zijn er altijd meer overschotten dan er in de begrotingen worden opgenomen. Als er een zeer ambitieus investeringsprogramma naar voor geschoven wordt, moeten de budgetten in evenwicht blijven en moet er desgevallend meer belasting worden geheven, maar als dit geld niet gebruikt wordt, heb je eigenlijk teveel gevraagd. Er zijn inderdaad een aantal minderontvangsten (bv. personenbelasting), maar ook een aantal meerontvangsten (bv. opcentiemen). In totaal ontvangen we 310.000 euro minder aan belastingen. We hebben in het verleden steeds geijverd voor een belastingverlaging van 0,5 à 1,5%. De 310.000 euro komt ongeveer overeen met 0,5%, dus er schiet nog altijd 1% verlaging over.
      • De 3e reden die aangehaald wordt is de Breugelhoeve. Appel heeft in het begin van de legislatuur gesteld en al 20 jaar lang dat Breugelhoeve geen kernactiviteit is en derhalve beter zou verkocht worden. De Stad is echter gegaan voor een concessie. Als eigenaar van de site betekent dit voor de Stad Peer blijvende kosten, in dit MJP betekent dit het vernieuwen van het dak voor een bedrag van 250.000 euro. Appel kan hier dus nooit mee akkoord gaan. Het betreft hier beleidskeuzes en geen mathematische keuzes.
      • Het Corona-herstelplan 2 werd goedgekeurd. In dit Corona-herstelplan werd gesteld dat de overschotten van de WinkelPeer-bon integraal gingen gereserveerd worden voor armoedebestrijding en de verdeelsleutels werden vastgelegd. Er werd ook uitdrukkelijk in artikel 14 gesteld dat het Vast Bureau concrete initiatieven ging voorleggen aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn. Maar in het herstelplan werd niet opgenomen dat de personeelskosten (37.400 euro voor de projectmedewerker) moesten bekostigd worden van deze restmiddelen.

  • Raadslid Kolen wenst het stemgedrag van N-VA te verrechtvaardigen. N-VA zal zich onthouden. N-VA ziet een aantal goede dingen in het meerjarenplan, maar ook een aantal hiaten en tekortkomingen. Hij staat vervolgens stil bij 2 hiaten:
    • Dierenwelzijn: sinds deze legislatuur is er een schepen van dierenwelzijn, maar in het MJP blijft het bij een extra hondenlosloopweide, een kleine subsidie voor het dierenasiel, een steun voor het zwerfkattenproject en ook de tussenkomst voor het organiseren voor offerfeest werd hier ondergebracht. Nochtans is dierenwelzijn dit jaar wel actueel geweest, bv. met de wolf en met de uitpuilende asielen na de eerste Lockdown, en is er op dit vlak ook heel wat mogelijk op vlak van sensibilisering rond dierenwelzijn en initiatieven richting Peerse huisdiereigenaars. Inspiratie zou gehaald kunnen worden bij huisdierinfo.be.
    • De algemene politieke cultuur. Hier worden 2 dossiers als voorbeeld aangehaald. Het jongerencentrum De Bak. In essentie een mooi dossier, keerzijde is echter dat het hele dossier ondergesneeuwd werd door de manier waarop dit dossier aangepakt werd. Een tweede bad practice is het verhaal van de tractorsluis tussen Peer en Helchteren. Eerst wordt er beslist, daarna wordt er geschrokken van het onbegrip bij buurtbewoners en vervolgens wordt de uitvoering uitgesteld. Dit kan zeker beter, zoals bv. bij de totstandkoming van het Corona-herstelplan. N-VA vraagt om in de toekomst vaker voor het model van samenwerking en overleg te kiezen.

Aanleiding en context

  • De Gemeenteraad van 18 december 2019 stelde het meerjarenplan voor de periode 2020 tot en met 2025 vast.
  • Het meerjarenplan bevat de beleidskeuzes van het bestuur en de financiële vertaling ervan.
  • Het plan raamt per beleidsdoelstelling de uitgaven en inkomsten waarbij steeds een financieel evenwicht moet worden behouden.
  • Het Decreet Lokaal Bestuur beoogt onder andere een verregaande integratie tussen de gemeente en het OCMW, alhoewel beide besturen afzonderlijke juridische entiteiten blijven.
  • Op het vlak van planning dient er echter maar één geïntegreerd meerjarenplan gemaakt te worden voor gemeente en OCMW samen.
  • Artikel 257 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat minstens een keer per jaar het meerjarenplan wordt aangepast.
  • De aanpassing bestaat minstens uit de vaststelling van de kredieten voor het volgende boekjaar.
  • Daarnaast kunnen de kredieten van het huidige boekjaar aangepast worden.
  • De Gemeenteraad van 16 december 2020 stelde een eerste aanpassing van het meerjarenplan vast.
  • De aanpassing van het meerjarenplan werd besproken op het College van Burgemeester en Schepenen van 3 december 2021.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast voor het gedeelte van de Stad Peer.