Terug
Gepubliceerd op 23/09/2021

Notulen  Gemeenteraad

wo 23/06/2021 - 21:00 Digitaal

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Toon Van Geyseghem, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur

Afwezig

Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid

Secretaris

Jo Sclep, Algemeen directeur

Voorzitter

Koen Winters, Voorzitter

Agendapunten

1.

2021_GR_00079 - Toevoeging van een punt bij hoogdringendheid: Covid-19: extra ondersteuning organisatoren van evenementen. - Keuring

Goedgekeurd
1.

2021_GR_00079 - Toevoeging van een punt bij hoogdringendheid: Covid-19: extra ondersteuning organisatoren van evenementen. - Keuring

2021_GR_00079 - Toevoeging van een punt bij hoogdringendheid: Covid-19: extra ondersteuning organisatoren van evenementen. - Keuring
2.

2021_GR_00075 - Notulen van de Gemeenteraad van 26 mei 2021. - Keuring

Goedgekeurd
2.

2021_GR_00075 - Notulen van de Gemeenteraad van 26 mei 2021. - Keuring

2021_GR_00075 - Notulen van de Gemeenteraad van 26 mei 2021. - Keuring
3.

2021_GR_00065 - Bekrachtiging van het besluit tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken. - Keuring

Goedgekeurd
3.

2021_GR_00065 - Bekrachtiging van het besluit tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken. - Keuring

2021_GR_00065 - Bekrachtiging van het besluit tot goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst, afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken. - Keuring
4.

2021_GR_00062 - Rapport klachtenbehandeling 2020. - Kennisneming

Goedgekeurd
4.

2021_GR_00062 - Rapport klachtenbehandeling 2020. - Kennisneming

2021_GR_00062 - Rapport klachtenbehandeling 2020. - Kennisneming
5.

2021_GR_00066 - Rapport organisatiebeheersing 2020. - Kennisneming

Goedgekeurd
5.

2021_GR_00066 - Rapport organisatiebeheersing 2020. - Kennisneming

2021_GR_00066 - Rapport organisatiebeheersing 2020. - Kennisneming
6.

2021_GR_00069 - Wijziging huishoudelijk reglement Plons en Spring. - Keuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Toon Van Geyseghem, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur
Afwezig
Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid
Secretaris
Jo Sclep, Algemeen directeur
Voorzitter
Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00069 - Wijziging huishoudelijk reglement Plons en Spring. - Keuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Toon Van Geyseghem, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Ellen Reumers, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Jo Sclep
Stemmen voor 23
Kathleen Soors, Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Wesley Kolen, Nico Lenaerts, Ellen Reumers, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Steven Broekx, Peter Smeets, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Toon Van Geyseghem, Hilde Van Limpt, Dominique Vanderhoydonck, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2021_GR_00069 - Wijziging huishoudelijk reglement Plons en Spring. - Keuring

2021_GR_00069 - Wijziging huishoudelijk reglement Plons en Spring. - Keuring

Motivering

Aanleiding en context
  • Op de meeste opvanglocaties is Spring groter geworden dan Plons.
  • Het is moeilijk voldoende vrijwilligers te vinden en werken met vrijwilligers is minder stabiel.
  • Er wordt gewerkt met medewerkers van IN-Z bij Spring. Deze moeten zelfstandig werken, terwijl ze eigenlijk in een ondersteuningstraject in de buitenschoolse opvang moeten ingezet worden.
  • Ook kinderen met een zorgbehoefte komen naar Spring en kunnen soms niet de zorg krijgen die ze nodig hebben.
  • Spring werkt zonder voorinschrijvingen. Dit geeft een grote foutmarge bij registraties in i-school. Hierdoor gebeuren er fouten bij facturatie en in de lijst aanwezige kinderen. Deze lijst is belangrijk in het kader van de veiligheid.
  • In de schoolvakanties zijn er wachtlijsten bij Plons. Ouders melden laattijdig of niet af. Er zijn daardoor wachtlijsten, terwijl er in de praktijk plaatsen vrij zijn. 
Regelgeving
8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078
Argumentatie
  • De kindaantallen bij Plons en Spring worden terug in evenwicht gebracht.
  • De prijzen worden gelijk getrokken: 
    • Plons en Spring: 0,81 euro per begonnen half uur tussen 15u15 en 16u45 (3 keer half uur na schooltijd)
    • Plons voor school en naschool na 16u45: 0,99 euro per begonnen half uur
  • Er wordt pro-actief contact opgenomen met de grote gezinnen voor wie de prijsstijging invloed heeft op de factuur - via Team Gezin - dan doorverwijzing naar Welzijn - om prijsverhoging te bespreken.
  • Voor kinderen die dagelijks gebruik van Spring maken en pas opgehaald worden in het laatste half uur, zal de factuur stijgen. We werken niet met een overgangsmaatregel voor deze gezinnen. Voor gezinnen die moeilijkheden hebben met deze prijsstijging worden individueel, eventueel in samenwerking met team Welzijn, de mogelijkheden bekeken. Er wordt een korting voor meerdere kinderen gehanteerd en er bestaat een sociaal tarief.
  • Er wordt gewerkt  met een uniform systeem van inschrijven.
  • Per locatie wordt een herverdeling van kinderen tussen Spring en plons uitgewerkt. De allerkleinste kunnen enkel bij Plons terecht :
    • Dommelbrug, Pieter Bruegel, mAgneet    
      • Spring tot 16u45, enkel voor lagere school 
    • Ticheleer 
      • Spring tot 16u45, enkel voor oudste kleuters en lagere school 
    • Puzzel 
      • Geen Spring
    • Methodecampus
      • Spring tot 16u45, enkel voor lagere school. Omwille van de afstand tussen de school en de opvanglocatie kunnen broertjes en zusjes van kleuters ook aansluiten bij Plons. De analyse of dit mogelijk is wordt gemaakt. 
  • De kindaantallen worden constant gemonitord en het systeem aangepast indien er wachtlijsten zouden optreden.
  • Om de plaatsen in de schoolvakanties maximaal te benutten werken we niet maar met leeftijdsgroepen, maar met verticale leefgroepen.
  • Ieder kind krijgt 3 jokers om zonder geldige reden laattijdig af te melden. Dit in plaats van 12 jokers per gezin in het huidige systeem.
  • In de schoolvakantie is het nodig één week op voorhand opvang te annuleren. Zo komen er tijdig plaatsen vrij.
  • Boetes worden gewijzigd:
    • Laattijdig annuleren: gereserveerde opvangkost
    • Kind wordt voor 6u30 of na 18u30 afgehaald: 8 euro per kind per dag
    • Kind aanwezig zonder inschrijving; 4 euro per kind per dag bovenop de opvangkost
Regelgeving bevoegdheid
2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip 'dagelijks bestuur'.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt het nieuwe huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang Plons en Spring goed.

7.

2021_GR_00071 - Bestek en lastvoorwaarden inzake ondersteuning in de buitenschoolse kinderopvang. - Keuring

Goedgekeurd
7.

2021_GR_00071 - Bestek en lastvoorwaarden inzake ondersteuning in de buitenschoolse kinderopvang. - Keuring

2021_GR_00071 - Bestek en lastvoorwaarden inzake ondersteuning in de buitenschoolse kinderopvang. - Keuring
8.

2021_GR_00072 - Masterplan Kleine-Brogel. - Keuring

Goedgekeurd
8.

2021_GR_00072 - Masterplan Kleine-Brogel. - Keuring

2021_GR_00072 - Masterplan Kleine-Brogel. - Keuring
9.

2021_GR_00073 - Grondverwervingen langs de Molenstraat. - Keuring

Goedgekeurd
9.

2021_GR_00073 - Grondverwervingen langs de Molenstraat. - Keuring

2021_GR_00073 - Grondverwervingen langs de Molenstraat. - Keuring
10.

2021_GR_00074 - Verkoopprocedure grondgebonden woningen Lindedorp: wedstrijd met projectdefinitie. - Keuring

Goedgekeurd
10.

2021_GR_00074 - Verkoopprocedure grondgebonden woningen Lindedorp: wedstrijd met projectdefinitie. - Keuring

2021_GR_00074 - Verkoopprocedure grondgebonden woningen Lindedorp: wedstrijd met projectdefinitie. - Keuring
11.

2021_GR_00076 - Subsidiereglement 'Behoud van waardevolle bomen'. - Keuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Toon Van Geyseghem, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur
Afwezig
Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid
Secretaris
Jo Sclep, Algemeen directeur
Voorzitter
Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00076 - Subsidiereglement 'Behoud van waardevolle bomen'. - Keuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Toon Van Geyseghem, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Ellen Reumers, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Jo Sclep
Stemmen voor 23
Kathleen Soors, Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Wesley Kolen, Nico Lenaerts, Ellen Reumers, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Steven Broekx, Peter Smeets, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Toon Van Geyseghem, Hilde Van Limpt, Dominique Vanderhoydonck, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2021_GR_00076 - Subsidiereglement 'Behoud van waardevolle bomen'. - Keuring

2021_GR_00076 - Subsidiereglement 'Behoud van waardevolle bomen'. - Keuring

Motivering

Aanleiding en context
  • Op 10-08-2015 keurt het College van Burgemeester en Schepenen de lijst van waardevolle bomen als uittreksel van de inventaris van kleine landschapselementen goed en op 16-11-2015 keurt het College een erratum bij het besluit van 10-08-2015 goed.
  • Op 10-02-2016 keurt de Gemeenteraad het subsidiereglement 'Behoud van waardevolle bomen opgenomen in de lijst van waardevolle bomen als uittreksel van de inventaris van kleine landschapselementen' goed als flankerende maatregel voor eigenaars van deze geïnventariseerde bomen.
  • Op het grondgebied van Peer staan nog waardevolle bomen die niet opgenomen zijn in de vermelde lijst van waardevolle bomen.
  • Het beleidsplan 'Project # 3990' zet in op meer biodiversiteit en het ontwikkelen en/of herstellen van de open ruimte door o.a. planten van klimaatbomen en diverse projecten van vergroening. 
  • Het gemeentelijke Klimaatactieplan zet in op vergroenen van de stad door het versterken en uitbreiden van het groene netwerk tot in de kern van de stad.
  • Waardevolle bomen beschermen, maakt deel uit van een ambitieus klimaatbeleid en maakt van Peer een nog groenere stad.
  • Vanuit de visie 'Iedere hoogstammige boom telt' wordt het kappen van waardevolle bomen maximaal vermeden door in te zetten op behoud ervan op basis van deskundig advies gevraagd tijdens de vergunningsprocedure.
  • Een vernieuwd subsidiereglement, gebaseerd op het derdebetalersregeling, heeft tot doel via flankerende maatregelen meer waardevolle bomen te behouden en de eigenaars ervan meer te ontzorgen zodat het patrimonium aan waardevolle bomen vergroot voor nu en in de toekomst.
  • Op 17-05-2021 adviseerde het participatieforum Duurzaamheid het vernieuwd subsidiereglement gunstig.  
  • Met ingang van het vernieuwde subsidiereglement, wordt het huidige reglement opgeheven.
Argumentatie
  • Bomen dragen bij tot een beter klimaat. Ze verhogen de omgevingskwaliteit, halen fijn stof uit de lucht, hebben een positief gezondheidseffect op de mens, herbergen verschillende organismen, verhogende woonkwaliteit per individu, staan in voor opname van CO2, het behoud van ecosystemen, de zuurstofproductie, het tegengaan van erosie, de temperatuur stabiel houden,...
  • De druk op bomen om uit te kunnen groeien tot volwaardige gezonde bomen, neemt toe door beschadiging van bomen bovengronds (door bv. foutief snoeien van de kruin) of ondergronds (door bv. verharden rondom de stam of het doorsnijden van de wortelzone) of door het toenemen van extremere weersomstandigheden die leiden tot stormgevaar, droogtestress. Eens de boom te groot, worden aanvragen ingediend om de boom te kappen. 
  • Het is nodig om een positieve stimulans te voorzien in het behoud van waardevolle bomen daar waar ze als dreigend, ongewenst worden ervaren.
  • Het stadsbestuur begrip heeft voor situaties die kunnen ontstaan wanneer bomen steeds omvangrijker worden nabij omliggende gebouwen en stelt daarom flankerende maatregelen voor als positieve stimulans naar een behoud van waardevolle bomen.
  • Als flankerende maatregelen kunnen enkel kwalitatieve werken worden ondersteund omdat deze garantie geven op het behoud van de waardevolle bomen.
  • Onder kwalitatieve werken wordt verstaan: met de nodige deskundigheid een advies formuleren over de gezondheidstoestand van de boom en op basis van dit advies met de nodige deskundigheid onderhoudswerken uitvoeren aan de boom door een onafhankelijke gediplomeerde boomverzorger.
  • De kosten voor advies en onderhoudswerken kunnen oplopen voor de eigenaars van of bewoners met één of meerdere waardevolle bomen. Een vernieuwd subsidiereglement, gebaseerd op het derdebetalersregeling, vermindert de kosten.
  • Het vernieuwde subsidiereglement in bijlage maakt  integraal deel uit van dit besluit. 
  • Het vernieuwde subsidiereglement zet enerzijds in op uitbreiding van het aantal waardevolle bomen:
    • geïnventariseerde waardevolle bomen, zijn de bomen opgenomen in de lijst van waardevolle bomen als uittreksel van de inventaris van kleine landschapselementen zoals goedgekeurd door het College op 10-08-2015. Deze lijst kan te alle tijden aangevuld worden door het College van Burgemeester en Schepenen. De bomen op de huidige lijst voldoen aan volgende bepalingen: 
      • conform de verordening op de beplantingen: de boom staat in woongebied of industriegebied, niet op de grens met het openbaar domein en de boom staat op maximaal 15 meter van de woning of het bedrijfsgebouw; 
      • conform de selectiecriteria: geraamde stamomtrek van 2 meter op een hoogte van 1 meter boven het maaiveld én van één van volgende soorten: Zomereik, Wintereik, Gewone es, Linde, Notelaar, Tamme kastanje, Paardenkastanje, Esdoorn, Kers, Haagbeuk, Gewone beuk, Olm, Taxus, Ceder, Sequoiadendron.
    • waardevolle bomen: zijn de bomen die voldoen aan alle bepalingen van de definitie zoals opgenomen in artikel 2 van het subsidiereglement:
      • is gelegen in woongebied, landbouwgebied, industriegebied of recreatiegebied en 
      • maakt geen deel uit van een houtkant, van een bosbestand of een boomkwekerij en
      • is voor 100% gelegen op privé-eigendom en
      • heeft een stamomtrek van minstens 2 m gemeten op 1 meter hoogte boven het maaiveld en
      • is geen Amerikaanse vogelkers en
      • behoort niet tot de familie van Coniferen, behalve Taxus en Grove den en
      • dient minimum tot 2040 in stand gehouden te worden.
  • Het vernieuwde subsidiereglement zet anderzijds in op een verhoging van de tussenkomst: 
    • voor advies voor 100% met een maximum van 250,00 euro per geïnventariseerde boom en per waardevolle boom
    • voor onderhoudswerken voor 100% van de kostprijs per geïnventariseerde boom en 90% van de kostprijs per waardevolle boom
  • Het vernieuwde subsidiereglement beschrijft:
    • doel en doelgroep;
    • definities van o.a. boom, ligging, soort, advies, onderhoudswerk, boomverzorger, aanvrager, subsidie;
    • toekenningswijze en toekenningsvoorwaarden (met een maximum van 10 bomen per eigenaar per jaar);
    • aanvraag en procedure;
    • wijze van uitbetaling en controle;
    • gegevensgebruik en verwerking.
  • Het subsidiereglement is met terugwerkende kracht van toepassing voor de aanvragen vanaf 2020 ingediend.
  • De eigenaars of bewoners van reeds geïnventariseerde waardevolle bomen worden via schrijven (d.m.v. kaart, voucher) op de hoogte gebracht over het nieuwe reglement. 
  • Om de waardevolle bomen te kennen op het grondgebied zal een algemene oproep via de verschillende communicatiekanalen verspreid worden (d.m.v een kaart, voucher), waarmee de eigenaars een aanvraag indienen die vervolgens getoetst wordt aan de criteria in het subsidiereglement.
  • Bij een vergunningsaanvraag om een of meerder bomen te kappen met een stamomtrek van minstens 2 m gemeten op 1 meter hoogte boven het maaiveld, wordt in de procedure een adviesvraag naar de boomverzorger ingelast om de gezondheidstoestand van de boom te kennen en dit advies mee te nemen in de keuring van de aanvraag.
  • Aanvragers van vergunning worden via verschillende communicatiekanalen op de hoogte gebracht zodat zijn ingeleid zijn in de visie van het stadsbestuur en de flankerende maatregelen in dit subsidiereglement.
  • In 2016 werden er 23 aanvragen ingediend voor 30 bomen waarvan allen geadviseerd en 9 onderhouden, in 2017 werden er 2 aanvragen ingediend voor 14 bomen waarvan allen geadviseerd en 10 onderhouden, in 2018 werden er 1 aanvraag voor 7 bomen ingediend waarvan allen geadviseerd, in 2019 werden geen aanvragen ingediend en in 2020 werden 3 aanvragen ingediend waarbij allen geadviseerd werden en, in afwachting van het vernieuwde subsidiereglement, al dan niet aangeboden worden door de eigenaar om te onderhouden. De totale financiële tussenkomst van de stad voor deze 3 jaren bedraagt voor advisering 4.300 euro en 1.440 euro voor onderhoud.
  • In 2020 werden, relevant aan dit subsidiereglement, 20 vergunningsaanvragen om bomen te kappen ingediend waarvan 4 ingetrokken, 1 onontvankelijk, 3 geweigerd en 12 vergund. Van de vergunde aanvragen betrof het 25 bomen (waarbij alle bomen gecompenseerd). 
  • Het budget dient verhoogd te worden gebaseerd op:
    • de vorige subsidieaanvragen van 2016, 2017 en 2018 en vergunningsaanvragen van 2020;
    • de verhoging van de tussenkomst en de verhoging van aantal bomen die in aanmerking komen voor deze subsidie
    • het feit dat het niet is geweten hoeveel aanvragen als gevolg van positievere stimulans via het nieuwe subsidiereglement er zullen komen.
  • Een budgetverhoging wordt daarom voorgesteld door verschuiving van 40.000 euro van raming 1135 ' Investeringsubsidies voor de huishoudens voor klimaatacties' naar raming 0464 'Werkingsmiddelen waardevolle bomen (derdebetalersysteem boomzorg)'.
  • Er wordt nog een paragraaf toegevoegd aan artikel 3:
    §4. Er kan gecumuleerd worden met subsidies van andere overheden. In de subsidieaanvraag wordt uitdrukkelijk vermeld of er beroep werd/zal worden gedaan op andere subsidies en om welk bedrag het gaat. Als hieruit blijkt dat de gecumuleerde subsidies meer dan 100% van de totale kostprijs van de uitgevoerde werken bedragen, wordt de gemeentelijke subsidie verminderd zodat de gecumuleerde subsidies 100% van de totale kostprijs bedragen.
Regelgeving
8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078
Regelgeving bevoegdheid
2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip 'dagelijks bestuur'.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt de opheffing van het bestaande subsidiereglement 'Behoud van waardevolle bomen opgenomen in de lijst van waardevolle bomen als uittreksel van de inventaris van kleine landschapselementen' goed.

Artikel 2

De Gemeenteraad keurt het vernieuwde subsidiereglement 'Behoud van waardevolle bomen' goed.

Artikel 3

De Gemeenteraad keurt een budgetverschuiving van 40.000 euro van raming 1135 ' Investeringsubsidies voor de huishoudens voor klimaatacties' naar raming 0464 'Werkingsmiddelen waardevolle bomen (derdebetalersysteem boomzorg)' bij de eerst volgende aanpassing van het Meerjarenplan 2020-2025 goed.

12.

2021_GR_00067 - Vaststelling Jaarrekening 2020 - deel van de Stad. - Keuring

Goedgekeurd
12.

2021_GR_00067 - Vaststelling Jaarrekening 2020 - deel van de Stad. - Keuring

2021_GR_00067 - Vaststelling Jaarrekening 2020 - deel van de Stad. - Keuring
13.

2021_GR_00068 - Jaarrekening 2020 - deel van het OCMW. - Keuring

Goedgekeurd
13.

2021_GR_00068 - Jaarrekening 2020 - deel van het OCMW. - Keuring

2021_GR_00068 - Jaarrekening 2020 - deel van het OCMW. - Keuring
14.

2021_GR_00078 - Covid-19: extra ondersteuning organisatoren van evenementen. - Keuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Winters, Voorzitter; Steven Matheï, Burgemeester; Sigrid Cornelissen, Schepen; Liesbeth Diliën, Schepen; Raf Nelis, Schepen; Dirk Colaers, Schepen; Kathleen Soors, Raadslid; Bram Geerits, Raadslid; Liliane Hinoul, Raadslid; Wouter Van Elsacker, Raadslid; Eddy Schrooten, Raadslid; Davy Put, Raadslid; Hilde Van Limpt, Raadslid; Steven Broekx, Raadslid; Nico Lenaerts, Raadslid; Mia Soors, Raadslid; Toon Van Geyseghem, Raadslid; Tine Braeken, Raadslid; Yoshi Gordijn, Raadslid; Ellen Reumers, Raadslid; Dominique Vanderhoydonck, Raadslid; Peter Smeets, Raadslid; Wesley Kolen, Raadslid; Jo Sclep, Algemeen directeur
Afwezig
Lutgarde Ceyssens, Schepen; Ria Plasschaert, Raadslid
Secretaris
Jo Sclep, Algemeen directeur
Voorzitter
Koen Winters, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00078 - Covid-19: extra ondersteuning organisatoren van evenementen. - Keuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Toon Van Geyseghem, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Ellen Reumers, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Jo Sclep
Stemmen voor 23
Kathleen Soors, Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Yoshi Gordijn, Wesley Kolen, Nico Lenaerts, Ellen Reumers, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Steven Broekx, Peter Smeets, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Mia Soors, Toon Van Geyseghem, Hilde Van Limpt, Dominique Vanderhoydonck, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
14.

2021_GR_00078 - Covid-19: extra ondersteuning organisatoren van evenementen. - Keuring

2021_GR_00078 - Covid-19: extra ondersteuning organisatoren van evenementen. - Keuring

Motivering

Argumentatie
  • Een speerpunt van het Meerjarenplan 2020-2025 en bijhorende beleidstekst “Project 3990” is de verdere uitbouw van Peer als hotspot voor beleving. Zomerevenementen bepalen op dit vlak mee de identiteit van Peer en ondersteunen de realisatie van deze doelstelling. 
  • Het nieuwe speerpunt in het Meerjarenplan 2020-2025 en bijhorende beleidstekst “Project 3990” is “Peer Connect”. Hierin wil het bestuur inwoners en verenigingen verder verbinden. Zomerevenementen spelen hierin een belangrijke rol.
  • Het stadsbestuur acht het wenselijk om de organisatoren van evenementen daarom verder te ondersteunen in de komende maanden en onzekerheden die gepaard gaan bij de heropstart van evenementen in de nasleep van de gezondheidscrisis en de bijhorende exit strategie deels wegnemen. 
  • In het voorjaar hebben er geen evenementen plaatsgevonden en zijn er geen financiële ondersteuningen aangevraagd, daarom is er voldoende krediet beschikbaar en kunnen via een interne aanpassing de beschikbare middelen van raming 643 (51.101,97) omgezet naar raming 1097 “Extra toelagen voor (geannuleerde) festivals en evenementen van derden.”
  • De Gemeenteraad wil daarom de subsidies aan organisatoren van evenementen die plaatsvinden in 2021 verdubbelen. 
Aanleiding en context
  • Het land verkeerde de afgelopen maanden in de COVID-19 crisissituatie en er gelden sinds 30 oktober opnieuw verstrengde maatregelen om de verspreiding van het coronavirus af te remmen en de capaciteit van het gezondheidssysteem te waarborgen.
  • Sinds 9 juni zijn er forse versoepelingen mogelijk waardoor zomerevenementen weer mogelijk worden en met een volwaardige capaciteit kunnen uitgebaat worden.
  • Diverse sectoren werden getroffen door de economische gevolgen van de gezondheidscrisis. De evenementensector is hier één van.
  • De lokale besturen spelen op verschillende vlakken een belangrijke rol in het maatschappelijke en economische herstel.
  • Er werd daarom een tweede pakket steunmaatregelen goedgekeurd door de Gemeenteraad in zitting van 27 januari 2021.
  • In zitting van 18 december 2019 keurde de Gemeenteraad het Toelagereglement voor projecten en evenementen goed. Op basis hiervan kunnen organisatoren van evenementen in verhouding tot de categorie waartoe ze behoren een subsidie van maximaal 3.000 euro en logistieke ondersteuning ter waarde van maximaal 1.000 euro, ontvangen. 
  • Bepaalde organisatoren van zomerevenementen geven aan over onvoldoende middelen te beschikken voor de heropstart van hun activiteiten en verkeren in onzekerheid over de haalbaarheid en het succes ervan in de fragiele eerste maanden van corona-versoepelingen.   
Regelgeving
8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078
Regelgeving

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, 23° betreffende het vaststellen van subsidiereglementen.

Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de aanwending van subsidies.

Regelgeving bevoegdheid
2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip 'dagelijks bestuur'.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad verhoogt de bedragen opgenomen in artikel 5.3 van het Toelagereglement voor projecten en evenementen, zoals goedgekeurd in zitting van 18 december 2019, voor de evenementen die georganiseerd worden in de periode van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2021, als volgt:

Categorie

Aantal behaalde punten

Toelagebedrag

Bedrag logistieke ondersteuning ter waarde van

1

Vanaf 8 punten

1.500 euro

Max. 500 euro

2

Vanaf 10 punten

2.000 euro

Max. 1.000 euro

3

Vanaf 14 punten

4.000 euro

Max. 1.500 euro

4

Vanaf 18 punten

6.000 euro

Max. 2.000 euro