Terug
Gepubliceerd op 01/12/2020

2020_GR_00153 - Aanpassing reglement leegstand woningen en gebouwen. - Keuring

Gemeenteraad
wo 25/11/2020 - 20:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Lutgarde Ceyssens, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Tine Braeken, Ellen Reumers, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep

Afwezig

Ria Plasschaert, Mia Soors, Toon Van Geyseghem

Secretaris

Jo Sclep

Voorzitter

Koen Winters

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00153 - Aanpassing reglement leegstand woningen en gebouwen. - Keuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Lutgarde Ceyssens, Kathleen Soors, Bram Geerits, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Tine Braeken, Ellen Reumers, Dominique Vanderhoydonck, Peter Smeets, Wesley Kolen, Els Vossen, Jo Sclep
Stemmen voor 22
Kathleen Soors, Raf Nelis, Dirk Colaers, Bram Geerits, Steven Matheï, Eddy Schrooten, Tine Braeken, Wesley Kolen, Nico Lenaerts, Ellen Reumers, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Davy Put, Steven Broekx, Peter Smeets, Lutgarde Ceyssens, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Els Vossen, Hilde Van Limpt, Dominique Vanderhoydonck, Koen Winters
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00153 - Aanpassing reglement leegstand woningen en gebouwen. - Keuring 2020_GR_00153 - Aanpassing reglement leegstand woningen en gebouwen. - Keuring

Motivering

Argumentatie

  • Aanpassingen:
    • Artikel 1. begripsomschrijvingen. Er werd een definitie toegevoegd voor belastingjaar. De verwijzing in de definitie van een woning werd aangepast omdat we vanaf 1 januari 2021 niet meer spreken van de Vlaamse Wooncode maar van de Vlaamse Codex Wonen.
    • Artikel 6. schrapping uit het leegstandsregister. Er werd een nieuwe paragraaf toegevoegd: "§3. Een woning of gebouw wordt uit het leegstandsregister geschrapt als het pand gesloopt is en alle puin opgeruimd is. De datum van schrapping is de datum van aanvraag tot schrapping of de datum dat de gemeente zelf vaststelt dat het pand werd gesloopt en het puin werd opgeruimd." Het komt in de praktijk regelmatig voor dat de leegstand beëindigd wordt door sloping maar in artikel 6 stond niet letterlijk geformuleerd dat dit een reden is voor schrapping. 
    • Artikel 7. Belasting op leegstaande woningen en gebouwen. Er werd in §1 de volgende zin toegevoegd: "Het belastingreglement, goedgekeurd op 18 december 2019, wordt opgeheven en vervangen door dit reglement met ingang van 1 januari 2021."
    • Artikel 10. Vrijstellingen. De vrijstellingen werden herschreven, maar blijven inhoudelijk hetzelfde. De duur van de vrijstelling wordt nu uitgedrukt in belastingjaren om het duidelijker te maken voor eigenaars.
    • Artikel 10. Vrijstellingen. De uitzonderingen bij overdracht van het zakelijk recht werden geschrapt. Deze voor overdracht aan bloed -en aanverwanten, maar ook deze voor overdracht aan een vennootschap die door de overdrager rechtstreeks of onrechtstreeks gecontroleerd wordt en deze voor de overdracht die het gevolg is van een fusie, splitsing of een andere overgang en algemene titel, werden geschrapt.
    • Artikel 10. Vrijstellingen. Er werd een vrijstelling toegevoegd: "gesloopt wordt blijkens een niet vervallen omgevingsvergunning. Deze vrijstelling geldt voor het belastingjaar waarin de omgevingsvergunning verkregen werd en het daaropvolgende belastingjaar." Deze zat vervat in de vrijstelling voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning. De vrijstelling werd echter geherformuleerd in de versie van 19 december 2019 naar "grondig gerenoveerd wordt blijkens een niet vervallen omgevingsvergunning" waardoor het lijkt alsof het niet meer geldig is voor een sloopvergunning. Daarom wordt er voor gekozen om deze apart te formuleren.
    • Artikel 14. Omdat dit artikel niet meer actueel is sinds de invoering van het invorderingswetboek en de aanpassingen aan het decreet van 30 mei 2008, werd dit artikel aangepast naar: "Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen zijn van toepassing op dit belastingreglement."

Aanleiding en context

  • Het huidige leegstandsreglement werd goedgekeurd op 18 december 2019 door de Gemeenteraad en geldt voor de periode 1 januari 2020 tot 31 december 2025.
  • Leegstand wordt opgespoord, geregistreerd en aangepakt omdat het wenselijk is dat het op het grondgebied van de gemeente beschikbare woningen –en gebouwenbestand ook optimaal benut worden. In tijden van hoge grond –en woningprijzen en een grote schaarste aan betaalbare kwaliteitsvolle huurwoningen is het moeilijk te verantwoorden dat woningen leeg blijven staan. Bovendien moet de langdurige leegstand van woningen en gebouwen in de gemeenten voorkomen worden om verkrotting en verwaarlozing tegen te gaan. Leegstaande woningen verhogen bovendien het ruimtebeslag, terwijl de ecologische en maatschappelijke druk steeds groter wordt om hier zuinig mee om te gaan
  • Leegstand wordt jaarlijks opgespoord door een vermoedenslijst aan te leggen op basis van gegevens van het bevolkingsregister (lijst van alle woningen die langer dan 12 maanden leegstaat, wordt uitgezuiverd en er worden plaatsbezoeken gedaan). Deze vermoedenslijst wordt aangevuld door een rondgang door de gemeente voor de opsporing van leegstaande handel. Deze wordt ook aangevuld door meldingen van andere diensten binnen de gemeente en de wijkpolitie. Er kunnen in de toekomst nog bijkomende methoden worden toegepast (bv. data over laag verbruik nutsvoorzieningen, panden waarbij een vermindering van het kadastraal inkomen of de onroerende voorheffing wordt aangevraagd,...).
  • Er staan momenteel 78 panden in het leegstandsregister.
  • Het reglement dient opgeheven te worden en vervangen door een aangepaste versie, met ingang van 1 januari 2021. Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) gaf pas in augustus 2020 feedback aan de stad Peer over de belastingsreglementen van december 2019. In artikel 10 is er een vrijstelling voorzien bij overdracht van het zakelijk recht. Deze vrijstelling geldt echter niet als het gaat om bloed -en aanverwanten tot en met de derde graad, tenzij in geval van overdracht bij erfopvolging of testament. Het ABB vraagt om deze uitzondering te schrappen. Het Hof van Beroep van Gent oordeelde in een arrest van 28 juni 2018 immers dat deze uitzondering niet redelijk verantwoord is. De motivering dat men misbruik van de vrijstellingsregeling wilt tegengaan, volstaat niet volgens het Hof. Gelet op de relatief grote omvang van de registratierechten en notariskosten (in verhouding tot de belasting die in geding kan zijn), valt het volgens het Hof niet in te zien dat een verkoop aan bloed -en aanverwanten een vorm van collusie is die, mogelijk gemaakt door de onderlinge band van bloed -of aanverwantschap, tot doel zou hebben aan de belasting te ontsnappen.
  • Er werd ook opgemerkt door het ABB dat artikel 14 van het reglement niet meer actueel is sinds de invoering van het invorderingswetboek en de aanpassingen van het decreet van 30 mei 2008, vanaf 1 januari 2020.
  • Omdat deze wijzigingen doorgevoerd dienen te worden, werd ook gekeken of er nog andere kleine aanpassingen nodig waren. De aangepaste versie werd opnieuw nagekeken door het ABB.

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078

Regelgeving

Artikel 40 § 3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.”

Artikel 41 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 dat bepaalt dat het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen toekomt aan de gemeenteraad.

De Omzendbrief KB/ABB2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Artikel 170 §4 van de Grondwet.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.

De Vlaamse Codex Wonen en het bijhorende uitvoeringsbesluit, in werking vanaf 1 januari 2021, die de gemeente aanstelt als coördinator en regisseur van het lokale woonbeleid.

Het decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid, artikel 2.2.6, met latere wijzigingen.

Besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid, dat IGS-gemeenten oplegt om leegstaande gebouwen en woningen op te sporen, te registreren en aan te pakken.

Het besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2019 waarin deze besliste om de voortzetting van de IGS “Kwalitatief wonen in Bocholt en Peer” goed te keuren.

Het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten.

Regelgeving bevoegdheid

2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip 'dagelijks bestuur'.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt het reglement leegstand woningen en gebouwen goed.