Terug
Gepubliceerd op 23/12/2019

2019_GR_00216 - Reglement aangaande de belasting op de afgifte van administratieve stukken. - Keuring

Gemeenteraad
wo 18/12/2019 - 20:30 Kleine Zaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Winters, Steven Matheï, Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Kathleen Soors, Bram Geerits, Ria Plasschaert, Liliane Hinoul, Wouter Van Elsacker, Eddy Schrooten, Davy Put, Hilde Van Limpt, Steven Broekx, Nico Lenaerts, Mia Soors, Toon Van Geyseghem, Yoshi Gordijn, Ellen Reumers, Dominique Vanderhoydonck, Wesley Kolen, Jo Sclep

Afwezig

Lutgarde Ceyssens, Tine Braeken, Peter Smeets

Secretaris

Jo Sclep

Voorzitter

Koen Winters
2019_GR_00216 - Reglement aangaande de belasting op de afgifte van administratieve stukken. - Keuring 2019_GR_00216 - Reglement aangaande de belasting op de afgifte van administratieve stukken. - Keuring

Motivering

Argumentatie

  • Identiteitskaarten, vreemdelingenkaarten, visumaanvragen, verblijfsaanvragen, paspoorten en rijbewijzen worden door de burger aangevraagd bij de gemeente.
  • Deze documenten worden aangemaakt door de FOD Binnenlandse zaken en aan de gemeenten geleverd.
  • De aanmaakkosten worden door de FOD gefactureerd aan de gemeenten.
  • Bovendien wordt voor de afhandeling van aanvragen met betrekking tot allerhande administratieve documenten en inlichtingen heel wat middelen van de gemeente ingezet.
  • Het is gegrond om deze kosten door te rekenen aan de burger.
  • De Gemeenteraad keurt het besluit met eenparigheid van stemmen goed.

Aanleiding en context

  • Voor haar algemene financiering heft de stad Peer een belasting op de afgifte van allerhande administratieve stukken.
  • Het huidige belastingreglement eindigt op 31 december 2019 en moet vernieuwd worden.  

Regelgeving

8a08e58a6b9c3f53016b9cc2c0e20078

Regelgeving

De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen en de opeenvolgende wijzigingen.

Het Koninklijk Besluit van 1 september 2004 houdende de beslissing om de elektronische identiteitskaart veralgemeend in te voeren.

Het Ministerieel Besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, gewijzigd door het Ministerieel Besluit van 11 september 2017 en latere wijzigingen.

De omzendbrief van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking van 29 oktober 2004 betreffende de paspoorten en de opeenvolgende wijzigingen.

De Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.

Het Koninklijk Besluit van 5 maart 2017 tot betaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2§2 van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.

Ministeriële Omzendbrief en instructies van FOD Buitenlandse Zaken van 20 september 2017 betreffende de stopzetting van de afgifte van paspoorten en reisdocumenten door de provinciale administraties en de verwijzing naar de wetgeving.

De wet van 18 juni 2018 en de omzendbrief van FOD Justitie van 11 juli 2018 betreffende de overheveling van de voornaamsverandering naar de ambtenaren van de burgerlijke stand.

Het Koninklijk Besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, gewijzigd bij het Koninklijk Besluit van 23 juni 2010 en de opeenvolgende wijzigingen.

Artikel 170 § 4 van de Grondwet.

Regelgeving bevoegdheid

2. GR (DLB-201906)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip 'dagelijks bestuur'.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad keurt het reglement aangaande de belasting op de afgifte van administratieve stukken goed voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025.