Terug

2019_CBS_00133 - Aanvullende reglementering aan het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement dd. 20-10-1978, van toepassing op de gemeentewegen: Dokter Vanderdonckstraat. - Keuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 01/02/2019 - 08:45 Schepenzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Sigrid Cornelissen, Liesbeth Diliën, Raf Nelis, Dirk Colaers, Lutgarde Ceyssens, Jo Sclep

Afwezig

Steven Matheï

Secretaris

Jo Sclep
2019_CBS_00133 - Aanvullende reglementering aan het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement dd. 20-10-1978, van toepassing op de gemeentewegen: Dokter Vanderdonckstraat. - Keuring 2019_CBS_00133 - Aanvullende reglementering aan het gemeentelijk aanvullend verkeersreglement dd. 20-10-1978, van toepassing op de gemeentewegen: Dokter Vanderdonckstraat. - Keuring

Motivering

Argumentatie

  • De Dokter Vanderdonckstraat is nu reeds ingericht als woonerf. Er zijn geen parkeervakken voorzien.
  • Binnen de woonerven:
      • mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken.
      • mogen de bestuurders de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten zij stoppen. Zij moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren;
      • is de snelheid beperkt tot 20 km per uur
      • is het parkeren verboden, behalve :
        • op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;
        • op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.
  • Aan het begin van de Dokter Vanderdonckstraat worden de verkeersborden F12a en F12b geplaatst.
  • Aan de kant van de Rustoordlaan worden 2 paaltjes weggenomen zodat gemotoriseerd verkeer de straat in kan rijden.

Aanleiding en context

  • De Gemeenteraad delegeerde op 18 oktober 2017 de opmaak van de aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
  • De Dokter Vanderdonckstraat is een gemeenteweg.
  • De bewoners van de bovenste appartementen van de Dokter Vanderdonckstraat beschikken over een garage. Deze garage is enkel bereikbaar via het steegje naar de Ketelbutersstraat. Dit steegje is ingericht voor zacht verkeer, niet voor gemotoriseerd verkeer.
  • De Dokter Vanderdonckstraat is momenteel afgesloten voor gemotoriseerd verkeer aan de zijde van de Rustoordlaan.

Regelgeving

8a08e58a68362607016836f004460210

Regelgeving

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Regelgeving bevoegdheid

z-CBS (DLB-201901)
<p>Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 &sect;3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.</p> <p>Gemeenteraadsbesluit van 9 april 2014 betreffende de toepassing van het gemeentedecreet, in het bijzonder de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, defini&euml;ring begrip 'dagelijks bestuur'.</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In de Dokter Vanderdonckstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: het woonerf wordt afgebakend door de volledige straat. Het begin van het woonerf wordt aangeduid met een verkeersbord F12a het einde van het woonerf wordt aangeduid met een verkeersbord F12b.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.